جدول موضوعات

اولین کسانی که می توانند در تقویت هوش مالی کودکان موثر باشند والدین هستند. اما چرا بسیاری از کودکان آمادگی وارد شدن به مباحث مالی را ندارند؟ یکی از اصلی ترین علل آن ناتوانی والدین در صحبت کردن درباره مسائل مالی می باشد.

نکاتی در مورد افزایش هوش مالی کودکان

برخی از پدر و مادران دارای طرز تفکر اشتباهی در زمینه صحبت کردن با کودکان در محور مسائل مالی می باشند. آن ها معتقدند صحبت کردن با کودکان در زمینه مسائل مالی توقع آنان را از والدینشان افزایش می دهد.

برخی دیگر از والدین، خود اطلاع دقیقی در زمینه مدیریت منابع مالی ندارند که بخواهند اطلاعات خود را با فرزندان به اشتراک بگذارند در نتیجه آنان نیز همانند گروه قبلی در تربیت و تقویت هوش مالی کودکان ناکام مانده و کودکانی با هوش مالی بسیار ضعیف تحویل اجتماع می دهند. چنین کودکانی حتی در سنین بزرگسالی نیز قادر نخواهند بود از داشته های خود برای کسب ثروت استفاده نمایند در نتیجه از هم سن و سالان خود جا مانده و سطح مالی ضعیف تری دارند.

برای آن که بتوانید مانع ضعیف ماندن هوش مالی کودکان خود شوید و در تقویت این هوش به کودکان خود کمک کنید در مرحله اول به تغذیه مناسب برای افزایش هوش توجه کنید و در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

اولین کسانی که می توانند در تقویت هوش مالی کودکان موثر باشند پدر و مادران می باشند. اما چرا بسیاری از کودکان آمادگی وارد شدن به مباحث مالی را ندارند؟ یکی از اصلی ترین علل آن ناتوانی والدین در صحبت کردن درباره مسائل مالی می باشد. برخی از پدر و مادران دارای طرز تفکر اشتباهی در زمینه صحبت کردن با کودکان در محور مسائل مالی می باشند. آن ها معتقدند صحبت کردن با کودکان در زمینه مسائل مالی توقع آنان را از والدینشان افزایش می دهد.

برخی دیگر از والدین خود اطلاع دقیقی در زمینه مدیریت منابع مالی ندارند که بخواهند اطلاعات خود را با فرزندان به اشتراک بگذارند در نتیجه آنان نیز همانند گروه قبلی در تربیت مالی کودکان ناکام مانده و کودکانی با هوش مالی بسیار ضعیف تحویل اجتماع می دهند. چنین کودکانی حتی در سنین بزرگسالی نیز قادر نخواهند بود از داشته های خود برای کسب ثروت استفاده نمایند در نتیجه از هم سن و سالان خود جا مانده و سطح مالی ضعیف تری دارند.

برای آن که بتوانید مانع ضعیف ماندن هوش مالی کودکان خود شوید و در تقویت این هوش به کودکان خود کمک کنید این مقاله در این راه بسیار اثر گذار است پس از خواندن آن صرف نظر نکنید.

چرا باید به کودکان سواد مالی را آموخت؟

  • وجود تبلیغات زیاد و واکسینه کردن بچه ها در برابر آن ها

ارائه مسائل آموزشی در زمینه تقویت هوش مالی کودکان یک امر ضروری است که باید در همان سال های ابتدایی بعد از تولد صورت بگیرد. شاید بگویید در این سال ها کودکان قادر به یادگیری هیچگونه آموزشی خصوصاً آموزش های مالی نیستند.

این طرز فکر کاملاً اشتباه است کودکان بیش از هر چیزی که فکر کنید باهوش اند اما این پرورش افکار تنها به محیط زندگی او و اطلاعاتی که پدر و مادر در اختیار فرزندشان قرار می دهند وابسته است. این روز ها تبلیغات کالاهای مختلف در جهت بازار یابی به قدری افزایش یافته است که در هر مکانی که پای بگذارید با آن ها مواجه می شوید. حتی اینترنت و فضای مجازی نیز از آن استثنا نیستند.

فروشندگان نیز دریافته اند فرزندان تا چه مقدار برای پدر و مادر خود عزیز هستند که خواسته هایشان در سریع ترین زمان اجابت می شود به همین دلیل بازاریابی کالاهای خود را به گونه ای در نظر گرفته اند تا در اولین فرصت ذهنیت کودکان را تحت تاثیر قرار دهند.

کودکان نیز پس از مشاهده این تبلیغات برای تهیه کالای مورد نظر تقلا زده و دیگر به مفاهیم اقتصادی از جمله سرمایه گذاری و پس انداز اهمیتی نمی دهند به همین علت است که گفته می شود پیش از برخورد کودکان با چنین تبلیغاتی ذهنیت آن ها را بریا شناخت اصطلاحات و مفاهیم مالی آشنا کنید.

  • اکثر والدین در عصر حاضر آینده مالی موفقی برای فرزندانشان تصور نمی کنند

محققان و اقتصاد دانان طبق تحقیقات انجام شده بر روی مردم ملیت های مختلف در کشور های پیشرفته دریافته اند که، با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر سراسر جهان حدود ۷۰ درصد والدین نمی توانند آینده شغلی و مالی مناسب برای فرزندان خود تصور کنند و از نوعی آینده روشنی برای آن ها رقم بزنند.

فکرش را بکنید این اطلاعات از طریق پرس وجو گزارشگران از مردم کشور های پیشرفته به دست آمده است، حال اگر بخواهند چنین گزارشی از مردم کشور های جهان سوم مانند ایران کسب کنند چه فاجعه ای می شود!!!

این گونه وضعیت اقتصادی شرایطی ایجاد کرده است که والدین برای اینده فرزندان دچار استرس و اضطراب شدید شده اند و در تکاپو برای تغییر آینده آن ها به مسیر درستی می باشند که چراغ این مسیر تنها با تقویت هوش مالی کودکان میسر خواهد بود.

  • آموزش برخی از مسائل مالی به کودکان بسیار ساده تر از بزرگسالان می باشد

چنانچه خانواده قادر نباشند اطلاعات درستی در زمینه مسائل اقتصادی و مالی به کودک خود بیاموزند او این اطلاعات را در سنین بزرگسالی به صورتی اشتباه از اجتماع یاد می گیرد هرچند اگر این اطلاعات صحیح نیز باشند آنقدری برای آموختن دیر شده که دیگر فایده ای برای او ندارد.

به همین علت لازم است والدین فرزندان خود را از کودکی با مسائل مالی آشنا کنند تا در بزرگسالی با مشکلی مواجه نشوند.

  • آموزش مهارت های مالی و پولی لازم است در طول زمان و آهسته انجام گیرد

تصور کنید فرزند خردسال شما حالا بزرگ شده، می خواهد وارد بازار کار شده و منبع درآمد مشخصی برای خود ایجاد کند. این جوان اگر با اصطلاحات مالی آشنایی نداشته باشد چه مدت لازم است آن ها را به صورت علمی و عملی به صورت کامل فرا گیرد؟

این جوان بایستی پیش از وارد شدن به بازار کار و سرمایه گذاری ها بسیاری از وقت خود را صرف کسب اطلاعات در این زمینه نماید. اما اگر والدین او از کودکی شرایطی برای دریافت آموزش هوش مالی فراهم کرده باشند می تواند بدون هیچ نگرانی آینده مالی خود را تضمین نماید و در این راه زیانی را متحمل نشود.

منظور از این توضیحات این نیست که شما کودک خود را به گونه ای پرورش دهید که در بزرگسالی یک اقتصاد دان ماهر شود بلکه کودک مسائل مالی را آهسته و با گذر زمان یاد بگیرد نه ناگهانی که اشتباه در ذهنش جای بگیرد.

در ادامه باما همراه باشید تا نکاتی که والدین باید در آموزش هوش مالی کودکان به خاطر بسپارند را برای شما بیان کنیم.

۱۰. والدین در آموزش های مالی خود هماهنگ باشند

در خانواده های ایرانی اغلب مادرها به علت قلب رعوف تری که دارند نمی توانند سخت گیری به فرزندان را تحمل کنند. از سمت مقابل پدری که می خواهد مسائل مربوط به بودجه بندی و پس انداز را به فرزند خود بیاموزد خیر او را می خواهد، اما مادر بخاطر مهربانی بیش از حد و ندانسته با فراهم کردن مایحتاج فرزندش نه تنها روش های آموزشی را دور میزند بلکه جایگاه پدر را از دیدگاه فرزند خراب می کند.

از آن پس فرزند پدر خود را به مانند یک انسان خشن و خسیس می بیند و دیگر قادر به صمیمیت با او نمی باشد. بنابر همین دلایل ذکر شده توصیه می شود والدین پیش از شروع به آموزش هوش مالی به فرزندانشان ابتدا با یک دیگر مشورت کرده و در این زمینه با هم توافق داشته و هماهنگ باشند.

۹. به شخصیت فرزندان در آموزش هوش مالی توجه کنید

هریک از والدین باید پیش از شروع آموزش های لازم در زمینه تقویت هوش مالی آشنایی دقیقی با شخصیت فرزندان خود داشته باشند. برخی فرزندان به صورت معمول پر خرج بوده و اهل پس انداز نیستند اما برخی دیگر دارای شخصیت قانع هستند که در بیشتر مواقع پول های خود را پس انداز می کند. این تفاوت شخصیت باعث می شود مراحل آموزش برایشان متغیر باشد و این راه برایشان سخت تر و یا آسان تر باشد.

عمدتاً آموزش مسائل مالی به کودکی که اهل پس انداز است بسیار راحت تر است تا آن که به کودک پرخرج آموزش دهید، زیرا این کودک باید زمان زیادی را سپری کند تا بتواند عادت ناپسند خود را ترک دهد.

۸. کاری کنید که کودکان خواسته ها و نیاز هایشان را بشناسند

نیاز های انسان به دو گروه اصلی تقسیم می شود: اولین گروه نیاز های ضروری است که شامل خوراک، پوشاک و مسکن می شود (زندگی بدون این نیاز های ضروری امکان پذیر نیست) اما گروه دوم نیاز های غیر ضروری و جانبی می باشد. تمامی نیاز هایی که در گروه اول جای نداشته باشند شامل نیاز های غیر ضروری می شوند و در گروه دوم قرار می گیرند. عمده ترین مشخصه نیاز های غیر ضروری توانایی ادامه زندگی بدون به دست آوردن آن ها می باشد.

شناساندن این دو گروه نیاز به کودکان یکی از الزاماتی است که در طی آموزش افزایش هوش مالی کودک باید صورت بگیرد. کودکانی که بتوانند تفاوت میان نیاز های ضروری و غیر ضروری را درک کنند راحت تر می توانند از نیاز های غیر ضروری خود دل بکنند و دیگر مانند هم سن و سالانش برای به دست آوردن عروسکی کوچک پافشاری نمی کند. آن ها به راحتی درک می کنند که والدین باید درآمد های خود را در جهت تامین نیاز های ضروری صرف کنند.

۷. آموزش مهارت های پولی و مالی به کودکان را از سنین پایین شروع کنید

با تصورات اشتباه خود هرگز فرصت های مفید برای آموزش به کودکان را از دست ندهید. بسیاری از والدین گمان می کنند کودکان توانایی درک بسیاری از مسائل از جمله مسائل مالی را ندارند که این تصور کاملا اشتباه است.

پژوهشگران دانشگاهی در آمریکا با آزمایش برروی کودکان ۳ تا ۴ ساله دریافته اند که ذهن کودکان آمادگی بیشتری برای درک تمامی مسائل را بیش از بزرگسالان دارد. چنانچه کودکی مهارتی را بیاموزد محال است آن را فراموش کند به همین علت است که توصیه می شود آموزش هوش مالی به کودکان را از سنین پایین آغاز کنید. در این زمینه لازم است ابتدا صبر کودک را بسنجید زیرا برای رسیدن به هر هدفی داشتن صبر و بردباری مهم ترین قسمت کار است.

برای آن که صبر کودک را افزایش دهید خوراکی ها را روزانه با تمرین به دست او دهید، برای این کار دو عدد شکلات تهیه کنید در ابتدا یکی را به او بدهید اما قبل از آن که کودک شروع به خوردن خوراکی کند بگویید اگر ۱۰ دقیقه صبر کند بجای یک شکلات دوتا به او می دهید. با این کار کودک درمیابد که گاهی لازمه رسیدن به خواسته های بزرگ تر گذشتن از داشته های کوچک می باشد.

۶. با سخنرانی کردن نمی توان اطلاعات مالی را به کودک منتقل کرد

بچه ها بی حوصله تر از آن اند که بتوانند مسائل آموزشی را در قالب درس هایی به صورت یکجا یاد بگیرند، بنابراین اگر والدین می خواهند اطلاعات مالی و اقتصادی را در اختیار کودکان قرار دهند بایستی روش جدید و کودکانه ای برای این کار در پیش گیرند.

آموزش تمامی مسائل به کودکان با روش های بازی و سرگرمی شاید آهسته تر منتقل شود اما گیرایی کودک افزایش یافته و اطلاعات در حافظه بلند مدت او ثبت می شود.

اگر دیده باشید این روز ها آموزش زبان جدید، نقاشی و حتی ریاضی در تمامی آموزشگاه ها به صورت بازی های کودکانه ای به بچه های زیر ۷ سال آموزش داده می شود و پس از گذراندن دوره آموزشی موفقیت کودکان در زمینه آموزش ها چیزی باور نکردنی است.

یکی از روش های استانداردی که برای افزایش هوش مالی کودکان به وسیله سرگرمی وجود دارد این است که والدین ۳ قلک تهیه کنند و هریک را برای موارد خاصی درنظر بگیرند. یکی قلک پس انداز کودک باشد، دیگری قلک مخارج و آخرین قلک برای بخشیدن.

به کودک در قالب بازی بیاموزید که خرجی روزانه خود را در بین این سه قلک به صورت دلخواه تقسیم کند و در این راه اورا یاری دهید. خیلی زود متوجه می شوید که کودک دلبندتان مسائل بودجه بندی را به راحتی آموخته است و می تواند بدون کمک شما به تنهایی کارهای خود را از پیش ببرد.

۵. رفتار والدین در مسائل مالی بهترین آموزش برای کودکان است

مهم ترین الگوی رفتاری و آموزشی در سنین خردسالی برای فرزندان والدین آن ها می باشند. والدین بایستی پیش از هر آموزشی رفتار های خود را اصلاح کنند سپس شروع به راهنمایی فرزندان در زمینه اصلاح رفتار های نامناسب داشته باشند.

برای مثال والدینی که خود نمی توانند حساب پس اندازی تشکیل دهند و مازاد درآمد را بر روی آن ذخیره کنند نباید انتظار داشته باشند فرزندان در آینده این رفتار نامناسب را باخود به همراه نداشته باشد.

۴. با کودکان درباره اشتباهات مالی خود به درستی صحبت کنید

هر شخصی ممکن است در طول زندگی خطاهایی مرتکب شود چه بسا این خطا از لحاظ مالی باشد و زیان هایی را برای آن فرد ایجاد کند. اما هر اشتباهی قابل جبران می باشد، چنانچه در گذشته از لحاظ مالی اشتباهی مرتکب شدید از آن به عنوان یک بهانه برای ناکامی در رسیدن به ثروت استفاده نکنید، بلکه سعی کنید با جبران اشتباه به موفقیت های بزرگتری دست یابید و این موضوع را به صراحت با فرزندان خود درمیان بگذارید. در هنگام بازگو کردن اشتباهات برای درس گرفتن کودکانتان وارد جزئیات نشوید زیرا این کار نشان می دهد که اشتباه جزئی از خاطرات فراموش نکردنی شما می باشد.

۳. در مورد میزان درآمدتان با فرزندان خود صادق باشید

خیلی از مواقع مشاهده شده که زمانی که کودک درخواست نا به جایی از پدر یا مادر خود دارد آن ها به دروغ می گویند پول نداریم. در این زمان اگر والدین مبلغی را برای خرید کالای مورد نیاز خود خرج نمایند هضم آن کودک سخت بوده و متوجه دروغ والدین خود می شود. این کار نه تنها تربیت شخصی کودک را با مشکل مواجه می کند بلکه هوش مالی در کودکان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

بنابراین توصیه می شود هریک از والدین چنانچه توانایی مهیا کردن خواسته های فرزند خود را ندارند حقیقت آن را به صورت واضحی برای فرزند خود بازگو کنند. با این کار کودک نیز به مرور زمان مسئله را درک کرده و از خواسته های اضافی خود کاهش می دهد.

۲. از برنامه های مالی خود خیلی احساس نارضایتی نکنید

چنانچه فرزندی خردسال در منزل دارید از غر زدن زیاد و ایجاد انرژی منفی در خانه خودداری نمایید. به خاطر بسپارید مسائل کاری تنها در حوزه کاری شما می باشد و نباید به منزل شخصی درج پیدا کند.

بسیاری از افراد طبق عادت تمامی مسائل کاری و مشکلات اقتصادی خود را در منزل به صورت خود خوری و ناراحتی بیان می کنند و با این کار سعی در آرام کردن اعصاب خود دارند. اما آن ها متوجه نیستند که این رفتار اثرات منفی بر روی کودکان برجای می گذارد و دیدگاه آن ها را به نسبت آینده ای که در پیش دارند خراب می کند.

در چنین جو منفی آیا کودکان می توانند آینده ای پر رونق برای خود تصور کنند؟ خیر این هرگز امکان پذیر نمی باشد. پس سعی کنید رفتار های خود را هرچه سریع تر اصلاح کنید

۱. اختلافات مالی را با شریک زندگی خود علنی نکنید

همیشه رواشناسان سفارش می کنند زن و شوهر اختلافات و دعواهای خود را در مقابل فرزندان شروع نکنند، زیرا هر رفتار نامناسبی می تواند بر روی تربیت و اعصاب کودک اثر گذار باشد. این اختلافات اگر در زمینه مالی باشد باعث می شود کودک در آینده از لحاظ مالی بسیار ضعیف تر از دیگران عمل کند و سطح مالی پایینی قرار بگیرد.

بنابراین لازم است هریک از والدین برای انجام روش هایی در زمینه افزایش هوش مالی کودکان ابتدا نظرات خود را با هم درمیان بگذارند و اختلافات را حل کنند تا پس از آن با مشکلی برخورد نکنند.

دسته بندی شده در: