تقویت حافظه در تمامی سنین امری ضروری محسوب می شود. برای این کار باید تغذیه مناسبی را در برنامه هفتگی خود بگنجانید و فارغ از سن و سال تان بازی های فکری انجام دهید. وقت گذاشتن بر روی تقویت هوش و حافظه از این حیث موضوع مهمی است که از ایجاد آلزایمر در سنین بالاتر جلوگیری می کند. برای انجام این کار روش های متعددی وجود دارد که در مقاله پیش رو برخی از آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

طی یک تحقیق به عمل آمده روی آمریکایی ها ۳۹ درصد از آن ها در طول هفته ای که مورد بررسی قرار گرفته بودند، یا یک وسیله را اشتباهی بر می داشتند یا آن را درست سر جای خود نمی گذاشتند. در واقع مبتلا به حواس پرتی بودند.

باید این نکته را هم مد نظر داشت که اشتباهاتی از این قبیل را نمی توان الزاما آلزایمر تلقی نمود. این مسئله فقط ارتباط به کهولت سن ندارد. گاهی اوقات در بین جوانان نیز این امر دیده شده که عموما بخاطر مشغله های ذهنی، عدم تمرکز کافی و شرایط محیطی است. تحقیقات نشان می دهد افراد جوان در مقایسه با میانسال ها فراموش کردن برخی از مسائل روزمره مانند به خاطر نیاوردن روزهای هفته، جا گذاشتن وسایل، فراموش کردن وعده داروها و… بیشتر رخ می دهد و آن ها همواره نیازمند یادآوری از طریق برنامه های موبایل هستند.

برای تقویت حافظه خود اصلا نگران نباشید، فقط کافی است مهارت های آن را با تمرین و تکرار به دست آورید. فراموش نکنید که مدام باید این تمرینات را انجام دهید، چراکه مغز مانند سایر اعضای بدن نیست و هرچه فعالیت های ذهنی خود را بیشتر کنید مغز شما نه تنها کند نمی شود بلکه بیش از پیش قوی می شود.

برای تقویت هوش و حافظه چه کنیم؟

با ما همراه باشید تا در ادامه این مبحث ۱۰ راهکار ساده و کاربردی را در خصوص تقویت هوش، تمرکز و حافظه بررسی کنیم.

۱۰. روی موضوع مورد نظر تمرکز کنید

برای انجام یک کار خاص باید تمام ذهن شما درگیر آن موضوع شود و به مسائل متفرقه اجازه ندهید فکرتان را مشغول کنند. نیازی نیست به همه اثبات کنید که توانایی انجام چندین کار مختلف باهم را دارید؛ زیرا این کار تمرکزتان را بشدت پایین می آورد. هرچقدر روی کاری متمرکز شوید در آینده نیز آن را بیشتر به خاطر می آورید.

۹. از حافظه تصویری استفاده کنید

تصویر موضوعی را که قرار است به ذهن بسپارید به دقت نگاه کنید تا جزییات آن در حافظه تان ثبت شود. مغز به طور گسترده با جلوه های بصری کار می کند، بنابراین این کار برای به یادآوردن مطالب مختلف بسیار موثر است.

۸. از تکرار کردن غافل نشوید

به طور مکرر چیزی را که قصد دارید هیچ وقت فراموش نکنید با خودتان تکرار کنید. در موقعیت های مختلف این کار را انجام دهید تا در ذهن تان جای بگیرد.

۷. لیستی از کارهای مورد نظر خود را بنویسید

یکی از بهترین راه های به خاطر آوردن موضوعات مهم، نوشتن آن ها می باشد. فعالیت هایی که باید انجام دهید را به ترتیب در دفترچه یادداشت بنویسید و هرازگاهی آن را مرور کنید.

۶. قوه تخیل تان را به کار بگیرید

برای انجام امور مهمی که دارید خیال پردازی کنید و از آن ها در ذهن خود نمایشی را تداعی نمایید. بین موضوعات مختلف به برقراری ارتباط بپردازید و در ذهن تان با آن مشغول بازی کردن شوید. به عنوان مثال شما باید یادتان بماند که دوست تان از قهوه متنفر است، در ذهن خود به این فکر کنید که اگر یک فنجان قهوه به دوست خود بدهید او قهوه را روی لباس تان می ریزد، در این صورت شما چه عکس العملی دارید و… در ذهن خود مشغول بازی با این افکار شوید.

۵. عبارات طولانی ممنوع

حافظه کوتاه مدت گنجایش کمی دارد، بنابراین باید از جملات و موضوعات طولانی بپرهیزید. هرچقدر عبارات کوتاه تر شوند سریع تر در حافظه جای می گیرند و دیرتر فراموش می شوند. قسمت های مهم اعداد یا جملات را به طور مختصر در ذهن خود جای دهید.

۴. کلید واژه به کار ببرید

اگر لیست بلند بالا یا متنی طولانی دارید که باید به طور کلی آن را به خاطر بسپارید، می توانید این روش را به کار گیرید و برای چند خط طولانی یک کلمه کلیدی که همیشه در ذهن تان بماند انتخاب کنید.

۳. موضوع مورد نظر را به شخص دیگری آموزش بدهید

در این روش مطالب مهم تان برای همیشه در ذهن شما ثبت می گردد. موضوعات را برای شخصی بازگو کنید یا اگر امکان داشت آن ها را به او آموزش دهید.

۲. قافیه سازی کنید

البته این کار کمی طبع شاعرانه لازم دارد، اما نگران نباشید شاید با کنار هم قرار دادن برخی کلمات و قافیه سازی، جمله بانمکی ایجاد شود که هیچ گاه از ذهن تان خارج نشود.

۱. از خودتان سوال بپرسید

برای به خاطر آوردن کارهای خود یک دلیل موجه داشته باشید. از خودتان بپرسید ” چرا و چگونه باید این کار را انجام بدهم؟ ” یافتن دلیلی قانع کننده باعث می شود تا در زمان مقرر به خاطر آورید که باید کاری را انجام دهید.

دسته بندی شده در: