برای افزایش عمر لباس، راه ها و ترفندهای بسیاری وجود دارد که همگی به جنس و نوع پارچه بر میگردند. هزینه خرید لباس روز به روز افزایش می یابد و شاید نتوانید همانند گذشته به کمد لباس های خود تنوع بدهید، پس از این رو باید در نگهداری لباس هایی که دارید به خوبی عمل کنید.

معرفی بهترین طرز نگه داشتن لباس

خرید کردن و گشت و گذار در پاساژها و مغازه های لباس فروشی همیشه جزء بهترین و مفرح ترین تفریحات خانم ها است اما پرداخت هزینه های گزاف به طور مکرر برای تهیه لباس ها به راحتی می تواند شادی یک خرید را از بین ببرد خصوصا با وضعیت اقتصادی که در جامعه وجود دارد!

گاها لباس های گران و زیبای مان با یک شست و شو یا از بین می رود و حالت خود را از دست می دهد و گاهی نیز ممکن است رنگ لباس های دیگر را به خود بگیرد و تمام این اتفاقات نا خوشایند و ناراحت کننده است، خصوصا اگر این مشکل برای یکی از لباس های محبوب تان پیش بیاید!

چکار کنیم که لباس هایمان با چندبار شست و شو زیبایی و لطافت خود را از دست ندهند؟

این سوالی است که شاید بسیاری از خانم های خانه دار به سراغ آن می روند و روش ها و ترفند های متفاوتی را امتحان می کنند، اما متاسفانه نتیجه چندان درستی نمی گیرد. از این رو ما قصد داریم تا در این مطلب شما را با چند راهکار صحیح شستشوی برای افزایش عمر لباس آشنا کنیم تا بیشتر و بهتر بتوانید از لباس های تان مراقبت کرده و از صرف هزینه های اضافی راحت شوید. پس قبل از هر بار شستن لباس ها حتما به موارد زیر توجه کنید.

1. تگ لباس ها به ما چه می گویند!

همیشه به یاد داشته باشید که تگ لباس به منزله شناسنامه لباس است، پس با مطالعه آن به راحتی می توانید به نوع و جنس لباس پی ببرید. مثلا اگر جنس لباس پشمی، نخی یا ابریشمی است شما را راهنمایی می کند تا بدانید که لباس را با چه ماده شوینده بشویید و یا اینکه برای شست و شو از ماشین استفاده شود یا با دست شسته شود، از چه درجه شست و شو و یا از چه دمایی برای آب استفاده کنیم، پارچه مورد نظر با چه دمایی اتو شو و شاید اصلا نیازی به اتو نداشته باشد. پس به طور کلی شما با خواندن این برچسب کوچک راه های نگه داری لباس را به راحتی می آموزید و از لباس های مورد علاقه تان بیشتر محافظت می نمایید.

2. بستن زیپ ها و باز کردن دکمه ها را فراموش نکنید

برای افزایش عمر لباس موقع شستن لباس های زیپی و دکمه ای دقت بیشتری به خرج دهید و حتما زیپ ها را ببندید چون در خلال شست و شو با کشیده شدن بافت لباس زیپ ها هم کشیده می شوند و ممکن است دیگر به راحتی باز یا بسته نشوند و همینطور سعی کنید دکمه لباس ها را باز کنید تا فضای زیر دکمه ها هم به خوبی شسته شوند و آثار لک به جا نماند.

3. آیا پس از هر بار استفاده باید لباس ها را شست؟

به منظور تمیز نگه داشتن لباس لازم است بدانید همه لباس ها پس از استفاده نیازی به شست و شو ندارند! مثلا اگر زیر لباس ها عرق گیر بپوشید دیگر نیاز نیست لباس ها را زود به زود بشویید. می توانید لباس ها را بعد از استفاده پشت و رو کرده و به مدت یک ساعت آویزان کنید تا آفتاب بخورد لباس هایی مثل شال و روسری یا کاپشن به راحتی در معرض هوای آزاد بوی عرقشان از بین می رود. استفاده از اسپری های ضد تعریق و خوشبو کننده بدن هم می تواند از بوی عرق لباس ها جلوگیری کند!

4. لباس ها را پشت و رو بشویید

یکی از نکات برای ثابت نگه داشتن لباس رنگ شده این است که موقع شستن لباس ها به خصوص زمان شستن با لباس شویی حتما لباس ها را پشت و رو کنید با این کار مانع از رنگ پریدگی لباس ها شده و عمر آن ها طولانی تر خواهد شد.

5. شستن سریع لکه ها

به محض لکه شدن لباس، آن را سریع بشویید با این کار اجازه نفوذ لک را به تار و پود پارچه نخواهید داد و از طرف دیگر خیلی از لکه ها با آب سرد و صابون شسته می شوند و نیازی به چلاندن لباس ها نیست سعی کنید ابتدا با استفاده از اسپری لکه بر لکه ها را پاک کنید تا شست و شوی لباس راحت تر انجام شود. از طرف دیگر پاک کردن هر لکه ای از روی لباس با ترفندی خاص امکان پذیر است که برای این کار هم باید اطلاعات کافی داشته باشید. برای مثال، برای پاک کردن لکه آدامس، نیازی نیست لباس را بشویید و یا جای لکه را با آب پاک کنید، کافیست تکه ای یخ را بر روی آن بمالید.

6. چطور از بور شدن لباس های مشکی جلوگیری کنیم؟

لباس هایی که رنگشان تیره است را با آب سرد بشویید و سعی کنید برای شستن آن ها از پودر استفاده نکنید چون ممکن است روی لباس هایی مثل چادر مانتو یا روسری لک ایجاد کند. پیشنهاد می کنیم که برای شستن لباس های تیره از شوینده های مخصوص تیره شو استفاده کنید. گاهی به مایع لباس شویی مقداری سرکه اضافه نمایید تا از بور شدن لباس ها جلوگیری شود.

7. لباس های رنگی و سفید را باهم نشویید

یکی از بهترین راه های طرز نگه داشتن لباس ذکر این مورد است که حتما موقع شست و شو، لباس های سفید را جداگانه بشویید و آن ها را هرگز با لباس های رنگی یک جا نشویید زیرا باعث تیره و مات شدن لباس های سفید شده و یا ممکن است لباس های سفید رنگ لباس های رنگی را به خود جذب کند! این اتفاق اکثرا برای خانم های خانه داری که تجربه چندانی در این زمینه ندارند، رخ می دهد. اگر از اینکه بعضی از لباس های تان رنگ در جین شستشو رنگ پس می دهند یا نه، اطلاعی ندارید، بهتر است این ریسک را نکنید و آن را در ماشین لباسشویی نیندازید و در عوض برای بار اول و اطمینان از رنگ دهی، لباس را با دست بشویید.

8. رنگ کردن لباس های رنگ و رو رفته

اگر لباس های تان با شست و شو و یا مرور زمان و استفاده از رنگ و روی اولیه خود فاصله گرفته اند می توانید به راحتی با رنگ کردن مجدد آن ها را نو و تمیز کنید برای اینکار هم می توانید به مغازه های مخصوص رنگ کردن لباس مراجعه کنید. البته برخی از خشکشویی ها هم این کار را انجام می دهند. می توانید خودتان با خرید مقداری رنگ لباس ها را نو و زیبا کنید برای اینکار ۴ لیتر آب و نصف فنجان رنگ را در ظرفی بریزید و روی گاز بگذارید تا جوش بیاید بعد لباس ها را در ظرف بریزید و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و بدون آبکشی پهن کنید بعد از خشک شدن لباس آن را با آب سر بشویید.

9. خشک کردن لباس ها در هوای آزاد

لباس ها را بعد از شست و شو در هوای آزاد پهن کنید تا خشک شوند لباس هایی که در هوای آزاد قرار می گیرند طول عمر بیشتری دارند اما مراقب باشید که بیش از حد زیر نور خورشید نباشند تا از پوسیدگی لباس ها جلوگیری شود.

10. هر لباسی را نباید آویزان کرد

این موضوع را بدانید که بعضی از لباس ها جنس سنگینی دارند مثلا لباس های بافتنی که نباید هرگز بعد از شستن آویزان شوند زیرا باعث از بین رفتن حالت طبیعی شان می شود و یا لباس های سنگین پشمی و را بعد از خشک شدن از چوب رختی آویزان نکنید چون بافت شان کشیده و وارفته می شود، بهتر است آن ها را تا زده و در کشو یا کمد لباس های تان قرار دهید.

با این ۱۰ ترفند ساده می توانید عمر لباس های تان را افزایش داده و با استفاده طولانی تر از لباس های مورد علاقه خود در صرف هزینه های گزاف برای خرید لباس صرفه جویی نمایید و همیشه لباس هایی تمیز و نو برتن داشته باشید.

دسته بندی شده در: