خیاطی هم مثل هر مهارت دیگری فوت وفن وخاص خود را دارد که جز با تجربه به دست نمی آید.به دست آوردن تجارب خیاطی علاوه بر اینکه زمان زیادی میبرد ممکن است به از بین رفتن پارچه و دیگر لوازم خیاطی منجر شود.با استفاده از تجربه و نکات کاربردی خیاطان باتجربه میتوانیم این نکات را سریعتر و با زحمت کمتری بیاموزیم.با استفاده از این تجارب میتوان نتایج بسیار بهتری را به دست آورد.در این قسمت از زنگ تجربه پای صحبت های کاربران خوش دوق و باتجربه خود در مورد اموزش دوخت آستین مینشینیم.

در آموزش دوخت استین ، خانومایی که مشکل دارن در الگوی استین حتما کنترل الگو رو انجام نمیدن:اول کنترل حلقه بعد کنترل بازو بعدم کنترل مچ. کنترل حلقه طوریه که متر روبحالت ایستاده میزاریم روی الگوی تمام شده بالاتنه ها حلقه رو اندازه میزنیم بعد حلقه رو درقسمت استین اندازه میزنیم اگه اضافه تا ٣cm بود تقسم بردو میکنیم ازدوطرف الگو رفع نقص میکنیم اگه بیشتربود استین گشاد میشه وباید ازاول الگواستین بکشیم وعدد مورد نظر از اون عددی که قبلا جمع زدیم از ١/۶ کمتر باشه،،کنترل بازو ومچ هم باید انجام بدین.

آموزش دوخت انواع آستین

  • آموزش دوخت آستین سرخود

آستین سرخود میتواند بلوز، مانتو و یا تونیک باشد.

برایم رسم الگوی آستین سرخود به دو مستطیل احتیاج داریم که دو آستین این بلوز هستند.عرض این مستطیل قد آستین است به روایتی دیگر از سرشانه تا مچ دست یا بلندی دلخواه شما.

طول مستطیل به اندازه ۷۵-۶۵ علامت بزنید. برای بدست آوردن این عدد شما از سرشانه تا زیر سینه را با متر اندازه گیری بکنید سپس ضرب در ۲ بکنید و منهای ۵ سانتی متر.

توجه داشته باشید که این مدل آستین را  عموما روی پارچه های کشی استفاده می کنیم.

این مستطیل را روی دولای باز پارچه دولا برش بزنید.

برای رسم این الگو به یک مستطیل دیگر نیاز داریم برای قسمت یقه باید رسم بکنید.

مستطیلی که رسم میکنید به طول مستطیل قبلی رسم بکنید و به عرض ۱۰ سانتی متر رسم بکنید.روی دولای باز پارچه برش بزنید.

بعد از برش این مستطیل شما از وسط عرض مستطیل به اندازه ۱۵ سانتی متر از بالا و پایین هر دورا با هم چرخ بکنید.

دوز زیر سینه را با متر علامت بزنیدومستطیی رسم بکنید به طول ۳۵-۵۵ سانتی متر یا قد دلخواه لباس مورد نظرتان.از بالای خط به اندازه یک چهارم دور زیر سینه به سمت جپ علامت بزنید و از پایین خط به اندازه یک چهارم دور باسن به سمت چپ علامت بزنید، این دو نقطه را به هم متصل بکنید.از این مستطیل نیز دوبار برش بزنید روی دولای بسته پارچه.

دوخت آستین سرخود

مستطیل ۱۰ سانتی متر را بدوز از وسط باز کنید، قسمت باز این مستطیل یقه یلوز ما است.

دو مستطیل دیگری که برای آستین داشتیم را به به این مستطیل خیلی راحت بدوزید.

مستطیل بعدی را به پایین این مستطیل  بدوزید توجه داشته باشید که بالای مستطیل که یک چهارم دور سینه است را به پایین آستین بدوزید.

بعد از دوخت این بلوز اگر قسمت دور سینه شما گشاد بود میتوانید زمان دوخت، جای دوخت بیشتری بگذارید سپس برش بزنید.

آستین سرخود نیاز به الگو خاصی ندارد قد آستین اندازه های متفاوت دارد و مناسب افراد با بالاتنه ظریف نمی باشد.

 

 

  • آموزش دوخت آستین طبقه ای

الگوی دوخت آستین طبقه ای

مدل آستین موردنظر که میخواهیم به ما آموزش بدهیم آستین سه طبقه است.ابتدا از الگوی پایه آستین استفاده بکنید.کاغذ پوستی را زیر الگو پایه آستین قرار بدهید یکبار آستین را کپی بکنید یکبار کادر آستین را.

آستین پایه را روی دولای پارچه قرار بدهید و یک آستین کامل برش بزنید.

سپس از زیر حلقه آستین را تا انتهای آستین را به سه قسمت تقسیم بندی بکنید.و خط افقی رسم بکنید.سپس از دو خط به اندازه ۴ سانتی متر به بالا عامت بزنید و خط افقی رسم بکنید.

الگو دیگری کهه از کادر کپی کرده بودید را از زیر حلقه تا لبه آستین را تقسیم بر ۳ بکنید.

روی الگو از بالا شماره گذاری بکنید ۱-۲-۳. قسمت اول را مانند خود الگو کپی بکنید.

قسمت دوم را از بالا با ۲ سانتی متر اضافه برش بزنید. و قسمت ۳ را نیز با ۲ سانتی متر اضافه در بالای آستین برش بزنید.سپس این  ۳ قسمت را مقدار ی اوزمان بدهید که حالت کلوش داشته باشد.

هر قسمت از الگوی آستین را که کپی کردیم از پایین به سه قسمت تقسیم بکنید و تا بالای الگو خط را رسم بکنید.

سپس الگو را روی پارچه طوری قرار بدهید که از بالا مماس الگو باشد و از پایین حدود ۶-۷ سانتی متر فاصله داشته باشد.تاج آستین را از دوسانتی متر بالا تر دوباره طراحی بکنید.

آستین طبقه ای نمونه ای از آستین های فانتزی است که برای لباس هایی مانند مانتو و پیراهن در فصل تابستان مناسب است.

  • آموزش دوخت آستین فرشته

این مدل آستین والانی در بالای آستین دارد که به آستین فرشته معروف است.

این مدل آستین را می توانید هم جدا دوی حلقه آستین وصل کنید هم با آستین در حلقه آستین دوخته شود.

نحوه ی اندازه گیری آستین

باید کارور جلو و کارور پشت را اندازه بکیرید یه این صورت که متر را روی کارور جلو بگذارید از سرشانه رد بشود و به کارور پشت برسد را اندازه گیری کنید.

این اندازه را یادداشت کنید به دلیل اینکه این والان آستین ما چین خورده است اندازه را ضربدر ۲ بمتید و اگر میخواهید بیشتر چین بخورد ضربدر ۲.۵ -۳ برابر بکنید.

روی کاغذ به اندازه عدد به دست آمده خط افقی رسم بکنید.وسط خط کشیده شده را به دست آورید این علامت وسط دقیقا روی سرشانه قرار می گیرد. سپس برای پهنای این والان به اندازه دلخواهتان که معمولا بین ۸-۱۲ سانتی متر است به پایین علامت بزنید و این نقاط را به صورت منحنی به هم متصل بکنید.

این والان را می توانید هم یک لا برش بزنید هم دولا اگر یک لا برش زدید باید پایین آستین را تمیز دوزی کنید ولی اگر دولا برش بزنید کار شما تمیز تر و با آهار بیشتری می ایستد وحتما اگر دولا برش زدید بعد از دوخت چرت بزنید و کار را برگردانید و با دقت اتو بزنید.

برای تمیز کاری بیشتر مدل و ایستایی بهتر شما می توانید الگو والان را روی اریب پارچه قرار دهید و برش بزنید.

می توانید والان آستین را هم چین بدهید هم پیلی های زیر.

 

والان چین­دار روی آستین ساده نمایی فانتزی و عروسکی را به لباس می­دهد. این مدل آستین فرشته برای افرادی با سرشانه و بازوهای درشت مناسب نمی­ باشد. این مدل آستین مناسب برای پارچه ­های کشی نمی باشد.

 

  • آموزش دوخت بلیطی آستین

اگر آستین شما نوار مچی دارد پس احتمالا نیاز به دوخت بلیطی نیز می باشد، که در این آموزش کوتاه به آسانی می توانید بلیطی استین را دوخته و سپس نوار مچی را به آستین وصل کنید.

برای دوخت بلیطی آستین مردانه دو نواربه ابعاد زیر نیاز می باشد.

یک نوار به طول ۱۵ سانتی متر و عرض ۲ تا ۵/۲ سانتی متر

نوار دیگری به طول ۲۰ سانتی متر و عرض ۵/۳ سانتی متر (دو لای بسته ی این نوار باید به این ابعاد باشد یعنی عرض یک لای پارچه ۷ سانتی متر می باشد و نیاز به لایی ندارد)

چگونه روی آستین برش و محل دوخت بلیطی برش زده شود؟(چاک آستین)

بلیطی و چاک آستین در پشت دست قرار می گیرد و باید از پهلوی آستین حدود ۶ تا ۷ سانتی متر (بستگی به سایز دارد) داخل شده و یک خط عمود بر مچ به طول ۱۵ سانتی متر کشیده شود و راس کار به اندازه ی نیم تا ۱ سانتی متر در دو طرف یک چرت مثلثی داده شده سپس نوار ها به این دو سمت دوخت زده می شود.

همچنین می توان به جای استفاده از دو نوار جدا از هم از یک نوار یکسره به ابعاد :

عرضی معادل با دو برابر عرض بلیطی +۱ سانتی متر جای دوخت برای هر سمت

طول معادل با دو برابر قد بلیطی +پهنای بلیطی

در مرحله ی اول دو سمت عرضی نوار را که ۱ سانتی متر جا دوخت در نظر گرفته شده بود را تا زده و اتو می شود تا کاملا پاکدوزی شود .

در مرحله ی دوم این نوار در عرض مجددا تا زده و اتو می شود.

سپس قسمت چاک لباس را توسط چرتی که داده شد کاملا به صورت افقی باز کرده و این نوار در امتداد طولی چاک مماس شده و سنجاق زده می شود .

_نوار طوری روی چاک قرار گرفته می شود  که هر دو طرف چاک به طور کامل توسط نوار پوشیده شده و درز چاکی که چرت داده شده کاملا داخل نوار رفته و هیچ درزی از آن در روی کار  مشخص نشود.

_یک سمت نوار دقیقا روی طرف مقابل قرار گرفته شود.

و کار به صورت سه لایه باهم دوخته می شود.

پس از آن که قد بلیطی دوخته شد،روی پارچه را به سمت خود قرار داده و بلیطی به سمت بالا باشد.

قسمت بالایی بلیطی در سمتی که از پهلو فاصله ی کمتری دارد به زیر رفته و طرف دیگر آن به رو آمده و بالای آن را با سوزن یا هر شئ تیزی به شکل مثلثی و تیز در آورده شود و دور تا دور آن تا حدود ۲ سانتی متر در پایین کار به صورت افقی دوخته زده شود،سپس به انداز ی دو بخیه ی دوخت پایین رفته و مجدد دوخت افقی انجام شود تا محکم کاری شود.

_توجه داشته باشید،قبل از آنکه دوخت زده شود بلیطی را کاملا اتو زده تا فیکس شود و دوخت راحت تر صورت گیرد.

_در قسمت های تیز مانند هنگام دوخت با چرخ دقت کنید که سوزن داخل پارچه باشد و زاویه ی دوخت تغییر کند و مجددا شروع به دوخت کنید.

 

  • آموزش دوخت مچ آستین

ابعاد نوار مچی چقدر باشد؟

طول نوار مچی:

برای اندازه گیری طول مچ ،متر را دور مچ با آزادی دلخواه پیچیده شود به طوری که نه خیلی گشاد و نه خیلی تنگ باشد که  مانع از حرکت دست در آستین شود..

_طول مچ +۴ سانتی متر اضافه دوخت

عرض  نوار مچی چه مقدار باشد ؟

پهنای دلخواه(معمولا بین ۳ تا ۵ سانتی متر) را در نظر گرفته و ضربدر ۲ شده ،بعلاوه ۲ سانتی متر زاپاس (اضافه دوخت)

مثلا اگر پهنای دلخواه شما ۵ سانتی متر می باشد باید عرض پارچه ی شما ۱۲ سانتی متر شود.

بعد از آنکه برش داده شده نوار مچی از عرض تا زده شود و اتو شود و نصف این میزان لایی چسب زده شود.

بعد از آنکه خط اتو انداخته شد نوار را از پشت کرده و دو لبه ی کنار آن  با ۱ سانتی متر زاپاس از دولای بسته به سمت دو لای باز دوخت زده شود.

حالا اضافه دوخت ها کم شده و چرت زده شود .

قسمتی که لایی چسب ندارد را از سمت دو لای باز حدود ۱ سانتی متر برگردانده و اتو زده شود تا کاملا فیکس شود سپس کار به رو برگردانده می شود.

حالا پشت آستین به روی نوار مچی (از سمتی که لایی چسب دارد)لب به لب به چاک آستین که قبلا دوخته شده بود قرار می گیرد و دور تا دور کار دوخته می شود.

_اگر آستین بزگتر از مچ بود می توان خورد (چین) داد یا پیلی داد تا دقیقا به نوار مچ متصل شود.

بعد از آنکه دوخت کامل شد آستین از رو شده و اضافه دوخت ها زده می شود و مجددا از رو دوخت زده می شود.

مچ آستین شما آماده است .

 

  • آموزش دوخت آستین پوزه ای

 

آستین پوزه ای یا آستین کوهانی یکی از زیباترین مدل های آستین هست که جلوه خیلی زیبایی به لباس ما میده.

این نوع آستین نماد صلابت و استواری هستش که قدرت و اقتدار را در شخص بوجود میاره.

آموزش دوخت استین پوزه ای نوعی استین فانتزی می باشد . مناسب برای افرادی با بالاتنه بسیار ظریف است. این مدل آستین برای افرادی با سرشانه های ظریف بسیار مناسب بوده و باعث رفع ایرادات اندامی آن ها می شود.

کشیدن الگوی آستین پوزه ای

ابتدا از خط وسط آستین به اندازه ۴ سانتی متر به پایین علامت بزنیداین نقطه را گونیا بکنید. از خط وسط نیز روی حلقه آستین از هر طرف ۴ سانتی متر علامت بزنید.

و از این نقطه تا خط  بازو  عمود بکنید.

از خط وسط آستین الگو را تا بکنید. توجه داشته باشید که حتما جلو و پشت الگو را مشخص بکنید. از وسط برش بزنید و به دو طرف تا ۱ میلی متر مانده برش بزنید. سپس سه خطی را که رسم کرده اید را از بالا ببرید تا انتها ولی در انتها ازهم جدا نشوند.

از قسمت بالای آستین کپی بکنید. و هر سه خط را مشخص بکنید. و روی کپی نیز جلو و پشت را علامت بزنید.بین هر خط را ۰.۷ سانتی متر وازمان بدهید. بعد از اوازمان دادن الگو را کنار بگذارید. سپس الگو کپی را بردارید و قسمت پایین را چسب بزنید و از بالا برش بدهید تا پایین ولی جدا نشود.

اینبار برای این الگو به هر کدام ۱.۵ سانتی متر اوازمان بدهید.

اندام مثلثی یا گلابی شکل

برای اینکه یک استایل جذاب و شیک داشته باشید لازم است در ابتدا با نوع و فرم بدنتان آشنا باشید چراکه این امر شما را در انتخاب لباس یاری می دهد در این مقاله شما با اندام مثلثی یا گلابی شکل آشنا می شوید که این نوع اندام ویژگی های خاص خود را دارد و در ادامه به ویژگی های این اندام و اینکه چه لباسی را با توجه به بالا تنه و پایین تنه انتخاب کنید میپردازیم.

مشخصات معمول شکل بدن گلابی(مثلثی هم نامیده می شود):

باسن شما بزرگتر از سینه ی شماست

کمر باریکی دارید

یک گردن زیبا و شانه ی پهن و مناسب دارید

دور کمر بهترین دارایی شماست، بنابراین نترسید که آن را نشان دهید

چگونه با یک بدن گلابی شکل لباس بپوشیم؟!

برای ایجاد یک ظاهر متعادل و شیک و زیبا برای اندام های گلابی شکل کلید اصلی افزایش و افزودن حجم به قسمت بالاتنه و تاکید بر کمر خود و عدم تأکید بر قسمت پایین تنه است. برای آموزش ترکیب کردن لباس های مختلف برای این اندام با ما همراه باشید.

بالاتنه ی اندام مثلثی یا گلابی شکل

درهنگام پوشیدن لباس باید تاپ ها و بلوزهایی بپوشید که بالاتنه را متعادل نگه دارد و تمرکز را در قسمت کمر بیشتر کند.

تاپ هایی با یقه های کراواتی یا چین دار

بلوزهای بدون آستین، یقه قایقی ویا یقه های V شکل یا U شکل

سرشانه های کار شده و یا آستین های برش دار

بلوز و یا شومیزهایی که در قسمت سینه و شانه کار شده باشد

رنگ های روشن با طرح های برجسته

 

 

دسته بندی شده در: