بدون شک قهوه یکی از پر طرفدارترین نوشیدنی هایی به شمار می رود که از دانه قهوه حاصل شده است. طعم این نوشیدنی تا حد زیادی به نحوه دم کردن قهوه بستگی دارد، بنابراین اگر خواستار قهوه ای خوش طعم هستید، باید بهترین تکنیک های این زمینه را فرا بگیرید.

بهترین روش دم کردن قهوه 

اگر کمی در مورد قهوه اطلاعات داشته باشید می دانید که مرغوب ترین نوع آن از نوع عربی بوده و معمولا در مناطق مرتفع قاره های آمریکا و آسیا پرورش داده می شود.

مورد دیگری که باید بدانید آن است که به هنگام دم آوری قهوه، آب نقش حلال را دارد و دانه های آسیاب شده قهوه نیز نقش ذرات محلول را ایفا می کنند. به عنوان نمونه زمانی که شما آب نمک درست می کنید، با ترکیبی از جامد و محلول سرکار دارید.

این ذرات جامد زمانی که حل شده و به مولکول های آب پیوند می خورند، با گذر زمان دیگر از آن جدا نمی شوند. در روش های دم آوری که در آن ها قهوه به کمک فیلتر کاغذی صاف می شود، نوشیدنی تنها از ذرات قابل حلی تشکیل شده که دیگر ته نشین نمی‌شود.

اما همانطور که خودتان هم می دانید در انواعی دیگر ذرات نامحلول قهوه در فنجان مشاهده می شود که از جمله این قهوه ها می توانیم به اسپرسو، قهوه ترک یا فرنچ پرس اشاره کنیم.

در واقع این ذرات در کف فنجان ته نشین شده و به همین دلیل است که وقتی این نوع قهوه ها را می نوشید، در آخر ذراتی مانند ماسه را در دهان تان احساس می کنید.

از همین رو اگر علاقه دارید دم آوری قهوه تان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، با ما همراه باشید تا شما را با ۱۰ روش دم کردن قهوه آشنا کنیم.

1. توجه به اندازه و یکنواختی ذرات قهوه

نکته ای که در ابتدا باید بدانید آن است که هرچقدر قهوه را بیشتر آسیاب کنیم، سابه آن ریزتر خواهد شد. در واقع به زبان ساده تر باید گفت که این کار باعث می شود تا هر ذره قهوه با سطح تماس بیشتری در معرض آب قرار بگیرد.

بنابراین در روش هایی که مدت هم نشینی پودر قهوه با آب زیاد می باشد، باید به دنبال درجه آسیاب درشت تر باشید.

مورد دیگری که در دم آوری یک قهوه خوش طعم موثر است، یکنواختی سابه آن می باشد.

در واقع بهترین آسیاب ممکن آن است که بتواند تمام ذرات قهوه را به یک اندازه آسیاب کند. به خاطر داشته باشید که قهوه برای آنکه طعم و عطرش حفظ کند، باید پیش از دم آوری به خوبی آسیاب شود.

2. مدت زمان مخلوط شدن قهوه با آب

برای آنکه روش دم کردن قهوه به طور کامل و صحیح انجام شود، شما باید مدت زمان مخلوط شدن و درگیری ذرات قهوه و آب را نیز به خوبی محاسبه کنید.

اهمیت این مورد زمانی مشخص می‌شود که بدانید مزه و بوی نهایی قهوه کاملا به این فاکتور بستگی دارد.

در روش هایی که در آن ها از سیستم های قطره چکانی استفاده می شود، معمولا حدود ۵ دقیقه طول می کشد تا آب از روی قهوه عبور کند.

اما روش های دستی قطره ای_فیلتری، حدود ۲ تا ۴ دقیقه زمان لازم خواهند داشت. اسپرسو نیز همانطور که از نامش پیداست، زمان استخراجی حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه دارد.

چنانچه قهوه دم شده تان را امتحان کردید و مزه آن باب میل تان نبود، احتمال آنکه مدت زمان طولانی تری با آب در تماس بوده و عصاره اش را از دست داده باشد بالا می رود.

همچنین اگر آب با سرعت از قهوه بگذرد و نتواند تمام طعم و مزه آن را بیرون بکشد، نتیجه برای شما راضی کننده نخواهد بود.

به طور کلی می توان گفت که شما باید با توجه به نوع قهوه و همچنین نوع دستگاهی که دارید، روش دم آوری قهوه را چند بار امتحان کرده تا بهترین زمان آن را پیدا کنید.

3. تعیین درجه حرارت مناسب دم آوری

در ابتدا بهتر است این نکته را به خاطر داشته باشید که آب در نزدیکی نقطه جوشش حلال بهتری می باشد، بنابراین می توان گفت که ایده آل ترین درجه حرارت برای دم کردن قهوه چیزی حدود ۹۰/۵ تا ۹۶ درجه سانتی گراد خواهد بود.

اگر شما هم شنیده باشید، معمولا توصیه می شود که در دستگاه های قهوه ساز اتوماتیک، از همه ظرفیت آب آن استفاده کنید.

زیرا طراحی این دستگاه ها به گونه ای بوده که رساندن آب به درجه حرارت مناسب تنها در صورتی انجام می شود که مخزن آن را به طور کامل پر کرده باشید.

4. تعیین نسبت آب و قهوه

اگر شما هم می خواهید نحوه دم کردن قهوه به بهترین شیوه ممکن را فرا بگیرید، باید به خاطر داشته باشید که تعیین کردن نسبت قهوه به آب یکی از مهم ترین کارهایی است که باید انجام دهید.

افرادی که در این زمینه تجربه بالایی دارند می گویند که اگر حدود ۲۰ درصد از ذرات جامد محلول در پودر قهوه آسیاب شده، تحت عصاره گیری قرار گیرد، قهوه ای که دم  می کنید فوق العاده ترین عطر ممکن را خواهد داشت.

معمولا موارد مختلفی وجود دارد که باعث می شود قهوه در نهایت به شدت تلخ باشد.

اگر بخواهیم به مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار در این زمینه اشاره کنیم می توانیم به عصاره گیری بیش از حد یا زیادی ریز بودن درجه آسیاب، طولانی شدن مدت زمان دم آوری قهوه، زیادی داغ بودن آب و همچنین استفاده از میزان زیادی پودر قهوه اشاره کنیم.

5. توجه به زمان درست کردن قهوه

پس از دم کردن قهوه باید بلافاصله آن را صرف کرده و بنوشید. به خاطر داشته باشید که اگر قهوه دم شده تان با منبع حرارتی در تماس باشد، باعث بیش عصاره گیری خواهد شد.

همچنین بهتر است که قهوه را پس از آماده شدن در یک فنجان یا ماگ که از پیش گرم شده است بریزید.

معمولا اگر قهوه را بلافاصله پس از گرم شدن ننوشید، مزه اولیه آن از دست خواهد رفت.

بنابراین پیشنهاد می کنیم که آن را به میزان نیازتان درست کنید، اما اگر لازم است که آن را برای مدت کمی نگه دارید بهتر است که دما را حدود ۸۰ درجه تنظیم کنید.

معمولا قهوه هایی که به کمک دستگاه های برقی گرم نگه داشته شده اند تلخ می باشند و چندان رضایت بخش نخواهد بود.

حداکثر زمانی که می توانید قهوه دم شده را نگه دارید حدود ۴۵ دقیقه می باشد و اگر از این زمان بگذرد، انتظار عطر و طعم خوبی از قهوه نداشته باشید.

همچنین بهتر است قهوه تان را دوباره گرم نکنید، بلکه برای استفاده یک قهوه جدید دم کنید.

6. هم زدن آب و قهوه

بهترین نحوه دم کردن قهوه که باعث عصاره گیری بیشتر از ذرات آن می شود، هم زدن و ایجاد تلاطم در ترکیب بین آب و قهوه می باشد.

بهتر است بدانید ریختن آب روی قهوه نیز نوعی تلاطم ایجاد می کند، بنابراین اینکه به کمک چه ابزاری و با چه شدتی آب را روی قهوه بریزید، در نتیجه نهایی و میزان عصاره گیری آن تاثیرگذار خواهد بود.

7. تمیز بودن ابزار و وسایل دم آوری قهوه

یکی دیگر از نکاتی که شاید به اهمیت آن توجه نداشته باشید، تمیز بودن وسایل دم آوری و ابزار تهیه قهوه هستند.

بهتر است که پیش از شروع کارتان این ابزار را با آب شسته و آن ها را به طور کامل خشک کنید.

به خاطر داشته باشید که نباید باقی مانده های قهوه قبلی در دستگاه تان وجود داشته باشد، زیرا باعث می شود که طعم قهوه جدید تلخ و کمی ترش باشد.

این نکته را هم مد نظر داشته باشید که اگر قهوه‌ساز تان بوی قهوه دارد احتمالا نشان از وجود رسوب قهوه در آن می باشد. بنابراین آن را تمیز کرده و در فواصل زمانی مشخص این کار را تکرار کنید.

8. کیفیت آب مورد استفاده

بدون شک طعم و عطر نوشیدنی نهایی تان تا حد زیادی به تکنیک های مورد استفاده و همچنین روش دم کردن قهوه بستگی دارد، اما باید بدانید که بیش از ۹۸ درصد از این نوشیدنی را آب تشکیل داده است.

بنابراین طبیعی است استفاده از آبی که کیفیت مطلوبی ندارد باعث شود قهوه تان چندان خوش طعم و راضی کننده نباشد.

فراموش نکنید که از آب مقطر هم نباید استفاده کنید، زیرا برای دم کردن قهوه به برخی مواد معدنی موجود در آب نیاز داریم تا بتوانیم آن را به طور درست عصاره گیری کنیم.

9. کیفیت قهوه

همانطور که کیفیت آب در طعم و مزه نهایی قهوه تاثیرگذار است، کیفیت قهوه ای که برای دم آوری استفاده می کنید نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و بهتر است که از قهوه های تازه روست شده استفاده کنید.

همچنین پیشنهاد می کنیم که برای استفاده بسته های کوچک قهوه که برای مصرف حدود یک تا دو هفته کافی است را خریداری کنید.

زیرا قهوه ای که مدت زیادی مانده باشد عطر و تازگی اش را از دست می دهد. در کنار این مورد درجه روست قهوه نیز بسیار مهم می باشد.

به عنوان نمونه برای روش های غوطه وری، استفاده از قهوه با درجه روشن روست چندان مناسب نمی باشد. همچنین در روش های فرا ریزی بهتر است که از قهوه هایی با درجه روست بالا استفاده کنیم.

10. تکنیک نهایی و لذت بردن از نوشیدن قهوه

هر چند که این تکنیک در نحوه دم کردن قهوه تاثیری ندارد، اما باعث می شود که بتوانید از نوشیدنی تان نهایت لذت را ببرید.

برای این کار بهتر است که ابتدا عطر قهوه را احساس کنید و سپس به مزه آن توجه داشته باشید.

همچنین به خاطر داشته باشید که قهوه دم آوری شده حدود ۱۰ دقیقه عطر و تازگی اش را حفظ خواهد کرد، پس بهتر است که به مقداری که نیاز دارید دم کنید.

پیشنهاد می کنیم که به عطر و طعم قهوه های متفاوتی که استفاده می کنید نهایت دقت را داشته باشید تا بتوانید تفاوت های جزئی میان آن ها را تشخیص دهید.

بنابراین در دفعات بعدی می توانید بهترین روش دم کردن قهوه و همینطور میزان تازگی و کیفیت آن را به راحتی تشخیص دهید.

دسته بندی شده در: