هنر آشپزی کردن یک چالش به تمام معنا است، زیرا برای ارائه یک آشپزی خوب باید مهارت کافی داشت و وقت و تمرکز زیادی را صرف کرد، پختن غذا هایی که طعم خوبی داشته باشد و به کف قابلمه یا ماهیتابه نچسبند و نسوزد به دقت زیادی نیاز دارد.

اشتباهات رایج در آشپزی

متاسفانه همه ما در هنر آشپزی عیب و ایراداتی داریم حتی اگر تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفته باشیم. در ادامه مطلب شما را با تعدادی از خطا های رایج  آشپزی آشنا می ‌کنیم.

۱۰. با طعم های متفاوت سیر آشنایی چندانی ندارید

سیر به‌ عنوان یک چاشنی از عطر بی نظیری برخوردار است که می توانید با توجه به روش به کار بردن ان طعم های مختلفی را ایجاد کنید. به عنوان مثال با رنده کردن سیر، مزه ان را بهتر متوجه می شوید و در صورت ریز خرد کردن از خواص بیشتری برخوردار می شود و سرخ کردنش راحت تر است.

۹. هنگام برش از چاقوی کند استفاده می ‌کنید

یکی از اشتباهات رایج در آشپزی استفاده از چاقوی کند است که بسیار خطرناک‌ می باشد، چرا که هنگام استفاده ممکن است به‌ آسانی سر بخورد و مواد خوراکی را خراب کند یا آسیب هایی به انگشتان شما وارد شد.

۸. قبل‌ از این‌ که غذا پختن را شروع کنید، مواد را حاضر نمی ‌کنید

اکثر افراد قبل از پختن غذا مواد غذایی مورد نیاز را اماده نمی کنند و زمانی که ماهیتابه را بر روی گاز قرار می دهند شروع به هورد کردن مواد غذایی می کنند، اما باید بگوییم که این کار درستی نیست.

با این کار نمی توانید با توجه به دستوری پخت مراحل را پیش ببرید و هنگام سرخ کردن مواد غذایی ماهیتابه به قدری داغ می شود که ممکن است مواد غذایی بسوزند و فرصت اضافه کردن چاشنی را هم به غذا نخواهید داشت.

۷. هنگام جدا کردن گوشت چرخ کرده از قاشق کمک می گیرید

از دیگر اشتباهات رایج در آشپزی این است که برای جدا کردن مواد غذایی از هم معمولا از قاشق استفاده می‌ شود، اما اگر برای گوشت چرخ کرده از قاشق استفاده کنید فرایند پخت خیلی آرام و کسل کننده پیش می رود.

بهتر است برای از هم جدا کردن گوشت ابتدا از پوره کن سیب‌ زمینی استفاده کرد، سپس به کمک یک قاشق چوبی گوشت‌ های چسبیده را جدا کرد.

۶. استفاده از نمک در مراحل آخر پخت و زیاده روی در استفاده

در برخی از دستور العمل‌ های آشپزی گفته می‌ شود که نمک را در آخر پخت به غذا اضافه کنید، اما با انجام این کار ممکن است بعضی از قسمت‌ های غذا از بخش های دیگر شور تر شود.

هنگام اضافه کردن نمک به غذا دقت کنید که مقدار آن را به اندازه در نظر بگیرید تا غذا بد مزه نشود. مناسب ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که نمک را در مراحل پخت غذا اضافه کنید و از آن بچشید تا خیالتان راحت شود.

۵. توجهی به مدت زمان پخت مواد غذایی ندارید

عده ای از افراد برای شروع پخت غذا، اول سیر و بعد پیاز و چاشنی‌ های دیگر را تفت می ‌دهند و مواد غذایی دیگر مثل گوشت و … در مراحل بعدی اضافه می کنند، اما این یکی از خطاهای رایج در آشپزی به شمار می رود.

به عنوان مثال اگر سیر خرد شده را قبل از اینکه مواد غذایی دیگر را اضافه کنید تفت دهید، اضافه نمایید، ممکن است بسوزد.

در نتیجه بهترین کار ممکن این است که اول مواد غذایی اصلی را تفت دهید سپس سیر و پیاز را اضافه نمایید، از طرفی هرچه تجربه بیشتری در آشپزی کنید ترکیب اضافه کردن مواد غذایی را یاد خواهید گرفت.

۴. هنگام درست کردن پاستا آب کمی را مورد استفاده قرار می دهید

شاید درست کردن پاستا از نظر بسیاری کار بسیار راحتی باشد، اما اینگونه که فکر می کنید نیست. چرا که برای درست کردن یک پاستای لذیذ باید نکاتی را در نظر داشته باشید.

به عنوان مثال باید مقدار آب کافی را استفاده کنید، چرا که ممکن است پاستا خشک شود یا در صورت آب اضافه پاستای شما خمیری خواهد شد. برای اینکه اندازه استفاده آب را به دست آورید بهتر است برای هر یک کیلو پاستا ۴ لیتر آب استفاده کنید و دقت کنید که آب بالای پاستا را بگیرد.

۳.  تخم مرغ‌ ها را پشت سر هم در یک ظرف می شکنید

یکی از اشتباهات رایج آشپزی این است که تخم مرغ ها را در یک ظرف می شکنید، چرا که اگر یکی از تخم مرغ های شکسته شده خراب باشد تمامی تخم مرغ ها خراب می شود.

برای جلوگیری از ضرر بهتر است تخم مرغ ها را در چند کاسه کوچک بشکنید، سپس آن ها را در یک ظرف بزرگ مخلوط کنید.

۲. نگهداری غلط از آووکادو

برخی اعتقاد دارند اگر هسته را از آووکادو جدا نکنیم از اکسید شدن و تغییر رنگ آن جلوگیری کرده ایم، اما این کار کاملا اشتباه  است، چرا که هسته آووکادو تنها قسمت های دور خودش را سالم نگه میدارد.

به طور کلی نمی توان از سالم ماندن کامل آووکادو جلوگیری کرد، اما اگر آووکادو را به روغن زیتون آغشته کنید و ان رو درون ظرف هایی سر بسته نگه دارید تا حدودی از خراب شدن آن ها جلوگیری خواهد شد.

۱. پر کردن بیش از حد از حد ماهیتابه

بسیاری زمان آشپزی به این موضوع فکر نمی کنند که قابلمه یا ماهیتابه آن ها نباید بیش از حد پر باشد، چرا که در غیر این صورت دما کاهش پیدا می کند و غذا به جای سرخ شدن بخار پز خواهد شد.

برای پخت صحیح بهتر است ماهیتابه ای را با اندازه ای مناسب در اختیار داشته باشید، اگر این شرایط برای شما مهیا نبود پخت غذا را در چند مرحله انجام دهید و غذاهایی که آماده می شوند را در فویل نگهدارید تا سرد نشوند.

دسته بندی شده در: