برای بستن، ESC را بفشارید

یا دسته بندی های محبوب ما را بررسی کنید...

۱۰ نشانه نداشتن خواب خوب

12 دقیقه زمان مطالعه
0 15

نشانه های اینکه خواب درست ندارید

کم‌ خوابی یا بی‌ خوابی به هر دلیلی می تواند بر روی سلامتی، ایمنی بدن و فعالیت ‌های شما تاثیرات منفی را ایجاد کند به‌ نحوی که محققان طبق بررسی هایی که انجام داده می گویند یکی از دلایل سرطان نداشتن خواب کافی است.

این مشکل را در اصطلاح محرومیت از خواب می ‌نامند، شاید بسیاری از افراد نشانه ‌هایی از نداشتن خواب کافی را در زندگی خود ببینند، اما هرگز متوجه آن‌ ها نشوند به ‌همین علت در ادامه‌ مطالب قصد داریم ۱۰ علائم محرومیت از خواب را برای شما بیان کنیم.

1.  تمرکز برای انجام کارها

یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر به اندازه نخوابید حتی نمی‌ توانید بر روی مسائل ساده هم تمرکز داشته باشید، به‌ عنوان مثال دانش ‌آموز و دانشجویانی که شب امتحان را تا صبح بیدار هستند بزرگ‌ ترین اجحاف را در حق خود انجام خواهند داد، چرا که عدم تمرکز را برای آن‌ ها رقم می‌ زند و نمی‌ توانند از علم و دانش خود استفاده کنند.

2. ناتوانی در تصمیم‌ گیری

مغز اطلاعاتی که در طول شبانه‌ روز کسب می‌ شود را در ذهن پردازش خواهد کرد که این فرایند برای بازسازی نرون‌ های مغز بسیار ضروری می‌ باشد، بنابراین زمانی‌ که شما نمی ‌توانید درست بخوابید و دچار محرومیت خواب می شوید نرون ‌های عصبی آسیب می بینند و نمی‌ توانید تصمیم ‌گیری ‌های درستی را انجام دهید.

3. ایجاد مشکلات پزشکی

یکی از علائم نداشتن خواب کافی بروز مشکلات پزشکی می ‌باشد، چرا که اگر نتوانید به‌ درستی بخوابید اعصاب و روان شما با مشکلاتی مواجه می‌ شود حتی گاهی اوقات بالا رفتن فشار خون و تپش ‌های قلبی دائمی هم به‌ علت نداشتن خواب کافی است، از طرفی بیمار نمی‌ تواند حتی قند خون خود را مداوا کند.

4. عدم کشف مهارت

دانشمندان طبق تحقیقاتی که انجام داده‌ اند چنین بیان می کنند: فردی که با نداشتن خواب راحت در شب مواجه شده مانند کسی است که از مواد مخدر استفاده می کند، بنابراین نمی‌ تواند از هوش خود استفاده کند حتی سرعت واکنش او هم در برابر عوامل مختلف کاهش پیدا می ‌کند.

5. عصبانیت ‌های ناگهانی

بزرگ نشان ‌دادن مشکلات و عصبانیت‌ های ناگهانی به‌ عنوان یکی از علت ‌های نبود خواب راحت معرفی می ‌شود که باعث افسردگی و گوشه‌ نشینی افراد می‌ شود، در نهایت نمی ‌توانند دیگران را به‌ درستی درک کنند از طرفی خیلی سریع در مقابل مسائل جبهه می‌ گیرند.

6. میگرن

افرادی که در طول شبانه‌ روز خواب کافی ندارند به‌ احتمال خیلی زیاد با سردردهای عصبی و میگرن هم مواجه خواهند شد و طبق تحقیقاتی که انجام‌ شده می‌ توان گفت ۵۸ درصد افرادی که از بی ‌خوابی رنج می برند با سردردهای صبحگاهی از خواب بیدار می‌ شوند.

7. عدم داشتن روابط اجتماعی مناسب

همان‌ طوری‌ که گفته شد افرادی که از خواب ناکافی رنج می ‌برند، نمی ‌توانند بر روی مسائل تمرکز داشته باشند و همیشه دچار استرس خواهند شد که در نتیجه نمی توانند با دیگران ارتباط مناسبی برقرار کنند و هر ثانیه احساس خود را تغییر می ‌دهند، این افراد به‌ اصطلاح دم‌ دمی مزاج هستند و نه‌ تنها برای خود بلکه برای دیگران هم ناراحتی هایی ایجاد می کنند‌.

8. احساس گرسنگی همیشگی

نداشتن خواب راحت در شب باعث ترشح هورمون ‌های گرسنگی در بدن  می ‌شود و این موضوع باعث غذا خوردن در ۲۴ ساعت شبانه‌ روز خواهد شد.

9. عدم توانایی در کنترل استرس

محروم بودن از خواب مناسب هنگام شب تاثیر مستقیمی بر روی ذهن شما دارد، یعنی هر چه خواب کمتری داشته باشید در برابر مشکلات و هیجانات منفی تحمل کمتری هم دارید و با کوچکترین تحریکاتی که مواجه شوید واکنش نشان خواهید داد، این باعث می ‌شود که مشکلات در زندگی شما بسیار زیاد شود البته به این نکته دقت داشته باشید که خود استرس هم بی‌ خوابی را در پی دارد.

10. درست کار نکردن حافظه

بعد از این‌ که چندین شب پشت‌ سر هم بی‌ خوابی را تجربه کنید، نمی‌ توانید از حافظه‌ خود به‌ درستی استفاده نمایید. بر اساس تحقیقاتی که انجام‌ شده است باید بگوییم که خواب رابطه مستقیمی بر روی اتصال عصب به سلول‌ ها دارد، بنابراین هرچه کم‌ تر بخوابید اتصال کمتری هم رخ می ‌دهد. 

دسته بندی شده در:

دیدگاهتان را بنویسید