شاید برای تان جالب باشد که بدانید ناخن ها تنها برای زیبایی دست و پا نیستند و درباره آن ها حقایق جالبی وجود دارد که شاید تا کنون در موردشان نشنیده باشید. به همین علت شاید بهتر باشد که در مورد مهم ترین دانستنی های ناخن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

همه چیز درباره ناخن ها

بسیاری از افراد داشتن ناخن را امری به منظور زیبایی دست و پا می دانند، اما باید بدانید که اینطور نیست و ناخن ها وظایف دیگری نیز برعهده دارند.

دانشمندان عقیده دارند که ناخن های دست و پا در واقع شکل تکامل یافته ای از پنجه و چنگال های سایر جانداران می باشند.

جالب است بدانید که اجداد ما در واقع دارای پنجه بوده اند، اما از آن جایی که این پنجه ها منحنی شکل و غیر کاربردی بودند، مورد جهش واقع شده و در نهایت ناخن هایی به شکل مسطح و امروزی به وجود آمدند.

ناخن های دست در کنار زیبایی، به ما در گرفتن و یا بلند کردن اجسام مختلف نیز کمک می کنند. همچنین آن ها مانند پوششی از ورود ویروس ها و یا عفونت به بدن جلوگیری کرده و از آن حفاظت می کنند.

چنانچه شما هم کنجکاو شده اید تا اطلاعات بیشتری درباره ناخن ها کسب کنید، با ما همراه باشید تا شما را با ۱۰ تا از جالب ترین دانستنی های ناخن آشنا کنیم.

1. میزان رشد ناخن ها

شاید برای تان جالب باشد که بدانید ناخن انگشت های مختلف ما با سرعت های متفاوتی رشد می کنند!

در واقع ناخن انگشت وسط سریع تر از بقیه، و ناخن انگشت شست از همه کندتر رشد می کند.

2. تاثیر سطح استرس روی رشد ناخن

یکی از دانستنی هایی درباره ناخن که بد نیست بدانید آن است که سطح و میزان استرس در بدن شما می تواند روی رشد ناخن اثر گذار باشد.

به این صورت که بالا بودن استرس رشد ناخن ها را مهار کرده و همچنین آن ها را ضعیف تر می کند.

علاوه بر استرس، نداشتن خواب کافی نیز از دیگر دلایل آسیب رسیدن به ناخن های تان خواهد بود، زیرا نداشتن خواب کافی باعث می شود تا شما مضطرب تر باشید.

در کنار این مورد، نا منظم بودن خواب مواد مغذی و انرژی مورد نیاز برای سلامت ناخن ها را دور کرده و از این طریق آن ها را تضعیف می کند.

3. استفاده از لاک و شکنندگی ناخن ها

بسیاری از افراد فکر می کنند که لاک می تواند مانند لایه ای محافظ عمل کرده و از شکسته شدن ناخن های شان جلوگیری کند.

هر چند که این موضوع ممکن است اثر گذار باشد، اما متاسفانه باید بدانید که استفاده بیش از حد از لاک باعث می شود که تنفس ناخن ها با مشکل مواجه شده و دچار آسیب دیدگی شوند.

در اثر این اتفاق ناخن ها بسیار خشک می شوند و در ادامه به راحتی دچار شکستگی خواهند شد.

4. جویدن ناخن ها

یکی از دانستنی های ناخن مربوط به عادت جویدن ناخن ها است. بهتر است بدانید که این عادت ریشه ای عصبی دارد و گفته می شود که معمولا افراد تا رسیدن به سن ۳۰ سالگی این عادت را ترک خواهند کرد.

5. کراتین موجود در ناخن

جالب است بدانید که ناخن های تان نیز همانند موها از کراتین ساخته شده اند. کراتین در واقع نوعی پروتئین به شمار می رود که بافت ناخن ها را تشکیل داده است. این ماده در سلامت ناخن ها نقشی اساسی داشته و باعث تقویت آن می شود.

6. تفاوت رشد ناخن ها ئر مردان و زنان

یکی از دانستنی هایی درباره ناخن که شاید برای تان عجیب باشد، تفاوت سرعت رشد ناخن در مردان و زنان می باشد.

در حالت عادی ناخن های مردان با سرعت بیشتری نسبت به خانم ها رشد می کند و تنها در دوران بارداری است که سرعت رشد ناخن زنان از همه بیشتر می شود.

7. ناخن ها و وضعیت سلامتی بدن

همانطور که گفتیم؛ ناخن ها علاوه بر زیبا کردن انگشتان ما وظایف دیگری نیز بر عهده دارند که نشان دادن وضعیت سلامت بدن یکی از آن هاست.

ناخن ها با حالت ها و یا علامت های مختلفی که نشان می دهند، می توانند از یک مشکل درونی و یا کمبود ماده ای خاص در بدن خبر دهند.

در این زمینه وجود لکه های سفید بر روی ناخن های می تواند نشان دهنده این باشد که بدن شما با کمبود کلسیم، روی و یا ویتامین های ضروری مواجه شده است.

این لکه ها همچنین ممکن است بر اثر آسیب های فیزیکی و یا فشار نیز ایجاد شده باشند، بنابراین بد نیست که گاهی وضعیت ناخن های تان را چک کنید.

8. ناخن ها عرق نمی کنند

احتمالا می دانید که در تمام بدن ما غدد مربوط به عرق وجود دارد و در واقع همین موضوع باعث می شود که ما تقریبا از تمام بخش های بدن مان عرق کنیم.

اما یکی از جالب ترین دانستنی های ناخن، مربوط به این قضیه می شود که ناخن ها به دلیل نداشتن غدد غرق، قادر به تعریق نیستند.

9. تاثیر دما بر روی رشد ناخن ها

یکی از مواردی که شاید تا کنون به ذهن تان هم نرسیده باشد، تاثر دما بر روی رشد ناخن ها است.

شاید در ابتدا فکر کنید که رشد آن ها در تمام طول سال یکسان بوده و تغییری نمی کند، اما حقیقت آن است که ناخن ها در فصول گرم مانند تابستان، بسیار سریع تر رشد کرده و در زمستان به کندترین حالت ممکن شان می رسند.

درباره علت این موضوع تحقیق های زیادی انجام نشده و دلایلی خاصی نیز در دسترس نمی باشد، اما طی بررسی هایی که روی موش ها انجام گرفت، نشان داده شد که هوای سرد رشد ناخن های شان را کمتر کرده است.

10. میزان رشد ماهیانه ناخن ها

یکی دیگر از دانستنی های ناخن مربوط به رشد ماهیانه آن هاست. ناخن های دست در انسان معمولا سریع تر از ناخن های پا و به میزان ۵.۳ میلی متر در ماه رشد می کنند.

میزان رشد برای ناخن های پا چیزی در حدود ۶.۱ میلی متر در ماه می باشد. البته به خاطر داشته باشید که رژیم تغذیه ای شما نیز می تواند تا حد زیادی روی این موضوع تاثیر گذار باشد.

دسته بندی شده در: