اهمیت سفر امروزه بر روان انسان و جسم او مشخص است و تأثیراتی زیادی بر هر فرد می‌گذارد. از نظر علمی نیز ثابت شده است که افرادی که سفر می روند کم تر دچار بیماری افسردگی می شوند. امروزه تحقیقات گوناگونی بر روی اهمیت سفر بر سلامتی انسان انجام شده و همه نشان می دهند که سفر رفتن فواید زیادی بر هرکسی دارد. با سفر رفتن نه تنها لذت می برید و تجارت جدید کسب می کنید بلکه به سلامتی خود نیز کمک می کنید. در این مقاله الی گشت به تاثیر سفر بر سلامتی روان و جسم انسان می پردازد.

امروزه مهم نیست کجا زندگی می کنید و در چه وضعیت هستید آیا از استرس های روزانه رنج میبرید یا نه ، سفر یک تغییر است و راهکار برای دوری از زندگی روزمره گی است. سفر این امکان را به هر کسی می دهد که ذهن خود را تازه کند و در نهایت به چهارچوب زندگی خود باز گردند. البته معدود افراد و گروه های نیز هستند که به خاطر ماجراجویی بسیار چند سالی از عمر خود را در سفر هستند. جدا از ماجراجویی این افراد بر اهمیت سفر بر سلامت روانی پی برده اند.

برنامه ریزی برای سفر نیز باعث شادی می شود

تحقیقات دانشگاه سرری در انگلستان در سال ۲۰۰۲ و دانشگاه کورنل در سال ۲۰۱۴ نشان میدهد افرادی که قصد سفر دارند و حتی برای سفرشان در حال برنامه ریزی هستند شادتر از مواقع عادی هستند. این پدیده نشان می دهد که چون افراد می‌ خواهند محیطی تازه را تجربه کنند و تجارب تازه ای داشته باشند هنگامی که به سفر فکر می کنند و یا در حال برنامه ریزی برای سفر هستند احساس خوشحالی می کنند. حتی این حس در بین جامعه آمار مسافرها در تحقیقات نشان داده شده است که مسئولیت های روزانه ی نزدیک به سفر برایشان قابل تحمل تر نیز بوده است. از همین رو به خاطر داشته باشید نه تنها سفر رفتن باعث شادی و نشاط می شود بلکه برنامه ریزی برای آن لذت بخش خواهد بود. اهمیت سفر بر شادی و نشاط و خوشحالی هر فردی رابطه مستقیم دارد.

سفر باعث می شود که ذهن خود را باز کنید

در بسیاری از مواقع در سفر ممکن اتفاق های پیش رو مشاهده کنید. گاهی ممکن است این اتفاق ها نیز مسرت بخش باشند و گاهی ممکن است اندوهناک به حساب آیند. به هر روی در سفر شما ذهن خود را بر هر پیشامدی آماده می کنید. و پذیرای آن هستید. سفر باعث می شود که ذهن تان انعطاف پذیری را تجربه کند و روحیه ی شاد تری داشته باشید. برای تمام پیش آمدها پذیرا هستد و اگر درگیر یک زندگی رومزه شده اید به شخصیت پویاتر تبدیل می شوید. ایجاد حس پویایی و سرزندگی در شما باعث به وجود آمدن شادی است و اهمیت سفر را برای تقویت حس شادی و پویایی  در شخصیت خودتان مشاهده کنید.

مسافرت باعث می شود که سطح استرس در فرد کاهش پیدا کند

مسلما سفر رفتن و تفریح کردن باعث می شود که استرس کم تری داشته باشید. اهمیت سفر در زمینه کاهش استرس نیز بر کسی پوشیده نیست و سازمان روان شناسی آمریکا نیز بر اهمیت سفر و میزان استرس مقاله ای نوشته است. بسیاری از افراد به خاطر زندگی روزمره و درگیری پشت میز نشستن و کارهای کامپیوتری دچار حس منفعل بودن می کنند و از همین رو با شرایط اقتصادی مالی سنگین نیز احساس کسلی در آن ها پدیدار می شود. اگر حتی شده که یک سفر ارزان با کاهش هزینه های نسبی بروید باید این کار را انجام دهید. زیرا دوری از یک محیط تکراری باعث سرزندگی و نشاط در شما می شود و این امر بسیار مهم است. هم چنین حس های منفی و انرژی های منفی از هر فرد دور می کند.

کاهش استرس نیز تاثیر مستقیمی بر سلامتی انسان دارد. کیفیت خوابی  آرام و عمیق را در هر فردی بهبود می بخشد، خلق و خوی شما را بهتر نگه می دارد، تمرکز شما را تقویت می کند  و سیمتم ایمنی بدنتان را بهبود می بخشد و در نتیجه کم تر بیمار می شوید. کاهش استرس نیز می تواند در مدیریت وزن نیز به شما کمک کند. پس با یک سفر به کاهش استرس خود کمک کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید. تحقیقات نشان داده اند که معمولا مسافرها تا پنج هفته ی بعد از آن تاثیرات مثبت سفر خود را حس می کنند.

مسافرت موجب کاهش افسردگی می شود

از دلایلی که امروزه اهمیت سفر رانشان می‌دهند کاهش بیماری افسردگی است و در درمان آن نیز بسیار تأثیرگذار است.  مطالعات در بین یک جامعه آماری  از سوی کلینیک مارش فیلد در ویسکانسین نشان می دهد که زنانی که در سال حداقل دوبار در سفر می برند کمتر دچار افسردگی می شوند. سفر چون به تنهایی خود باعث حس کسب تجربه، طراوت و شادابی، ریسک پذیری، کسب آرامش می شود در نتیجه افسردگی را کاهش می دهد. به خصوص که سفر شما با فعالیت های مهیج همراه باشد. امروزه شما می دانید که ورزش های مهیج و شاد باعث افزایش دوپامین و سرتولین در مغز می شود از این رو اگر حس می کنید کمی خلق شما در گیر تاثیر زندگی روزمره و انرژی منفی است پس در برنامه ی سفری تان یک ورزش مهیج قرار دهید و با لذت از اوقات خوش خود باعث جلوگیری افسردگی شوید.

سفر باعث تقویت خلاقیت شما می شود

خلاقیت تاثیر مستقیمی بر بهبود سلامتی روانی هر فردی دارد. شما هنگامی که سفر می روید و مکان های تازه رهسپار می شوید از وجود تفاوت ها و تنوع احساس شادابی می کنید. ذهن تان در حال یادگیری است و آموزش در شما اتفاق می افتد از همین رو ذهن تان باز می شود و حتی برای امور خانه و محل کارتان نیز فکرهای خلاقی در ذهن تان جرقه می زند. خلاقیت باعث پویایی هر زندگی است و با سفر رفتن می توانید ذهن خود را خلاق تر کنید. یکی دیگر از دلایلی که محققان و راون شناس ها سفر را مهم می دانند اهمیت سفر در تقویت حافظه و خلاقیت ذهن است.

 سفر تجربیات شما و درک زندگی را غنی تر میکند

بسیاری از افراد فواید سفر رفتن را می دانند از همین رو آن را همواره در برنامه زندگی خود قرار می دهند. داشتن تجربه های متفاوت از زندگی ها مختلف نیز سطح آرامش را در شما تقویت می کند. تجربه های سفر نیز از ثروت های مهم  معنوی است که هر کسی می تواند از آن بهره مند شود. دانش و یادگرفتن نیز موجب حس خوشایندی در افراد می شود به خصوص آنکه با لذت آن را می آموزند و در یک محیط تعاملی است. اهمیت سفر نیز بر رشد فردی انسان کاملا محسوس است و کسانی که در بیشتر سفر می روند زندگی خود را بهتر مدیریت می کنند.

سفر عاملی برای تقویت اعتماد به نفس

سفر چون خود باعث آموزش می شود شما با دنیایی از پدیده ها مطلع می شوید به خصوص که اگر از قبل سفر نیز هدفتان مشخص باشد و در مورد جاذبه های که می خواهید ببنید مطالعه کنید. جدا آن نیز گاهی بسیاری از رسم، پدیده ها  در جامعه مقصد هستند که شما  در آنجا مطلع می شوید وشاید در کتابی نیز نوشته نشده باشد. ایجاد دانش و گاهی موجب تقویت اعتماد به نفس در شما می شود و از همین رو اهمیت سفر بر تقویت اعتماد به نفس در صدها مقاله ی معتبر علمی نیز نوشته شده است. جدا از یادگیری هم اگر در سفر مشکلی به وجود آید که آن را حل کنید حس اعتماد به نفستان تقویت می شود. چون در سفر شما از محیط امن خانه خود خارج شدید و ذهن تان پویاتر شده است و با بروز مشکلات شما درصدد حل آن بر می آیید.

سفر ریسک سکته ی قلبی را کاهش میدهد

برایتان حتما جالب خواهد که مردانی که به سفر نمی روند سی درصد افزایش سکته ی قلبی نسبت به مردانی که سفر رفته اند افزایش یافته است و یا زنانی که برای چندین سال طولانی به سفر نرفته اند هشت بار بیشتر از خانم های که به سفر رفته دچار عارضه ی قلبی می شوند. همه ی ما میدانیم که افزایش استرس و افسردگی بر سلامتی انسان می تواند چه تاثیرهای مخربی داشته باشد و به راحتی جسم انسان را فرسوده سازد از همین رو سفر رفتن امری بسیار مهم است و یکی از راهکارهای کاهش استرس و افسردگی سفر رفتن است.

جدا از آن مسافرها برای دیدن جاذبه های مقصد ساعت ها پیاده روی کنند و یا حتی طبیعت گردها ساعت ها فعالیت های مختلفی در کنار طبیعت داشته باشند از همین رو داشتن فالعیت فیزیکی بر جسم انسان نشان می دهد که باعث افزایش سرتولین در مغز می شود از افسردگی جلوگیری می کند. افرادی که سفر می روند بیشتر از افراد که پشت میزشان فعالیت می کنند شاداب تر هستند. تمامی دلایل بالا اهمیت سفر و کاهش  عارضه و سکته ی قلبی را نشان میدهد.

سفر به مغز شما کمک می کند عملکرد بهتری داشته باشد

امروزه بسیاری از دانشمندان درباره‌ی  اهمیت سفر را بر مغز انسان نوشته اند. علم این موضوع را ثابت کرده است برای اینکه بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید باید ذهنی فعال تر داشته باشید. زمانی که ذهن درگیر مسایل اقتصادی و فشار قطعا نمی تواند تصمیمی بگیرد اما در یک محیط تازه مغز دریافت های بهتری دارد و از همین رو می توانید راجع به گذشته فکر کنید و در مورد آینده نیز تصمیم بگیرید. بارها این اتفاق برای مسافرها نیز اتفاق افتاده است. باید به این توجه داشته باشید که مسافرت خود شبیه زندگی روزمره نکنید و باعث تفاوت در سبک سفر و زندگی تان شوید.

 سفر رشد بین فردی را افزایش می دهد

در همین راستا، سفر تأثیر فوق‌العاده‌ای بر بلوغ و خودسازی دارد. همانطور که اعتماد به نفس و خودکفایی شما افزایش می یابد، نگرش باز، همدلی و قدردانی شما نیز افزایش می یابد. هر تجربه جدیدی که در سفر دارید، چه به سادگی امتحان کردن یک غذای جدید یا یادگیری یک کلمه در یک زبان خارجی یا چیز پیچیده‌تر مانند گذراندن هفته‌ها غوطه‌ور در یک فرهنگ متفاوت باشد،  حتنا به رشد شما کمک می‌کند. مطمئناً شما در مورد مکان جدید و افراد و همچنین در مورد خودتان چیزهای زیادی یاد می گیرید و این یک تجربه گرانبها است که اهمیت سفر رشد فردی نشان می دهد.

سفر باعث می شود بهتر کار کنید

هنگامی که شما سفر می روید چون تجدید قوا کرده اید و مغزتان باز تر شده است در روند کاری خود نیز فعال تر می شوید. اگر کارمند هستید و فعالیت بدنی شما کم هست برنامه ی سفری را همواره در زندگی خود بگذارید و از تجربه های تازه لذت ببرید. اهمیت سفر بر روند کاری تاثیر مستقیم تر دارد و چنانچه می خواهید خلاق تر شوید به سفرهای ی بیشتری بروید. در مجله ی نیویورک تایمز نیز نشان داده شده است که یه شرکت حسابداری که کارمند هایش سفر بیشتری می رفتند عملکرد بهتری در کار خود داشته اند و کمتر در معرض فرسودگی ناشی از شغل خود قرار گرفته اند.

نتیجه گیری

در این مقاله از اهمیت سفر بر سلامت انسان گفته شد. اگر شما نیز در طول سفرهایتان خلاق و از پویاتر و شادتر هستید از تجربه ی آن بنویسید تا مخاطب های بیشتری با آن آشنا شودند. حالا که از اهمیت سفر بر سلامت انسان می دانید در نزدیک ترین زمان یک برنامه سفری حتی یک روزه را برای خود درنظر بگیرید.

دسته بندی شده در: