ایلان ماسک در جریان کنفرانس فناوری VivaTech 2024 در پاریس، یک بار دیگر پیش‌بینی خود را راجع به آینده کار ارائه کرد و گفت: هوش مصنوعی در نهایت جایگزین همه مشاغل انسانی خواهد شد.

ماسک در این سخنرانی آینده‌ای را ترسیم کرد که در آن کار برای انسان‌ها “اختیاری” خواهد بود. به گفته او، هوش مصنوعی و ربات‌ها قادر به تولید هر کالا و خدمتی خواهند بود که انسان‌ها نیاز دارند و به این ترتیب، دیگر نیازی به کار کردن به شکل سنتی وجود نخواهد داشت.

با این حال، ماسک این موضوع را نگران‌کننده نمی‌داند. او معتقد است که در چنین دنیایی، افراد می‌توانند وقت خود را صرف علایق و فعالیت‌هایی کنند که از آن لذت می‌برند، چرا که دیگر برای امرار معاش نیازی به کار کردن نخواهد بود.

البته، این چشم‌انداز به یک “درآمد جهانی بالا” برای همه افراد نیاز دارد. ماسک در مورد جزئیات این موضوع توضیحی ارائه نداد، اما به نظر می‌رسد که او اتکا به نوعی سیستم رفاه اجتماعی را برای تامین نیازهای اولیه افراد در دنیایی که هوش مصنوعی همه کارها را انجام می‌دهد، ضروری می‌داند.

هوش مصنوعی همواره موضوع مورد علاقه و بحث ماسک بوده و بارها در مورد خطرات و مزایای بالقوه این فناوری صحبت کرده است. وی در این سخنرانی هوش مصنوعی را “بزرگترین ترس” خود خواند، اما در عین حال، سری کتاب‌های “فرهنگ” نوشته “ایان بنکس” را که تصویری آرمان‌شهری از جامعه‌ای تحت سلطه هوش مصنوعی ارائه می‌دهد را به عنوان “بهترین تصور از هوش مصنوعی آینده” معرفی کرد.

رشد سریع هوش مصنوعی در سال‌های اخیر، چالش‌های جدیدی را برای تنظیم‌کنندگان، شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است. با اینحال بسیاری نگرانند که هوش مصنوعی منجر به بیکاری گسترده و دگرگونی در صنایع مختلف شود.

کارشناسان معتقدند مشاغلی که نیاز به هوش هیجانی بالا و تعامل انسانی دارند، مانند مشاغل حوزه سلامت روان، آموزش و خلاقیت، در برابر جایگزینی با هوش مصنوعی مقاوم‌تر خواهند بود.

سخنان ماسک در مورد آینده کار با هوش مصنوعی، بحث‌های داغی را به راه انداخته ولی هنوز مشخص نیست که پیش‌بینی‌های او تا چه حد به واقعیت تبدیل خواهد شد، اما این موضوع به طور قطع، چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی را برای بشریت در آینده رقم خواهد زد.

دسته بندی شده در: