شارژ کردن گوشی از شب تا صبح به شما امکان می‌دهد تا در طول روز از آن استفاده زیادی داشته باشید؛ اما اشتباه نکنید، چون ممکن است در ادامه بفهمید چه آسیب هایی شدیدی به گوشی خود وارد کرده اید! جالب است بدانید که ماندن گوشی در شارژ از شب تا صبح ممکن است در طولانی مدت آسیب زیادی به باتری گوشی شما وارد شود. موبایل های هوشمند به ضروری‌ترین وسیله شخصی ما در روزمره تبدیل شده ‌اند و بدیهی است ک قدرت باتری موبایل اهمیت زیادی در انتخاب و خرید گوشی دارد. در این مقاله قصد داریم به موضوع شارژ بیش از حد باتری بپردازیم و به سوال رایج اگر گوشی زیاد در شارژ بماند چه میشود، پاسخ دهیم و به نکاتی جهت افزایش طول عمر باتری می پردازیم. بنابراین برای یافتن این جواب تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نکات مهم برای افزایش طول عمر باتری

باتری گوشی های هوشمند جز موارد بسیار حساس یک موبایل هستند و برای اینکه طول عمر خوبی داشته باشند باید به نکاتی توجه کنید. در ادامه این نکات را بررسی می‌کنیم.

شارژ در دمای بین 16 تا 22

اکثر گوشی های موبایل برای دمایی بین 16 تا 22 درجه سانتیگراد، طراحی شده‌اند و قرار دادن دستگاه شما در دمای بالای 35 درجه می‌تواند به آن آسیب برساند. جالب است بدانید که برند اپل در صورت داغ شدن بیش از حد، دستگاه شما را به طور موقت خاموش می کند. مورد بسیار مهمی که مصرف کنندگان گوشی اپل باید در نظر بگیرند، این است که به گفته خود کمپانی اپل شارژ کردن دستگاه در دمای بالای 35 درجه، آسیب زیادی به آن می‌زند. این موضوع فقط برای دماهای بالا صدق می‌کند و در دماهای پایین اینطور نیست، بلکه باتری ها برای مقابله با سرما بسیار مناسب تر هم هستند.

عدم خالی کردن باتری گوشی

ممکن است قبلا شنیده باشید که باید اجازه دهید شارژ باتری شما به صفر برسد و سپس آن را به شارژر وصل کنید. این موضوع برای باتری های قدیمی Ni-Cad صدق می کرده و حالا که در گوشی ها از باتری های  لیتیوم یونی استفاده می‌شود، باید کاملا برعکس عمل کنید. یعنی نباید اجازه دهید شارژ باتری به صفر برسد.

روش شارژ باتری لیتیوم پلیمری به این صورت است که باید شارژ آن بین 50 تا 80 درصد نگه داشته شود. در این حالت از یون های شارژ شده بهره گرفته می شود و در نتیجه عمر باتری نیز طولانی تر می شود.  موبایل های اندروید و iOS به شما این امکان را می‌دهند تا از حالت های کم مصرف برای افزایش عمر باتری در طول روز استفاده کنید که باعث طول عمر بیشتر باتری می‌شود.

استفاده از شارژر اورجینال

استفاده از شارژرهایی به جز شارژر اصلی گوشی، اشتباه رایجی است که باعث کوتاه تر شدن عمر باتری و گرم شدن آن می‌شود. همیشه سعی کنید از شارژر اصلی گوشی خود برای شارژ کردن آن استفاده کنید.

شارژرهای برندهای معتبر به طور کامل و با دقت بررسی شده اند و به شما این اطمینان را می دهند که شارژر گوشی بسیار بهینه و مطمئن عمل می کند. در واقع هنگامی که شروع به استفاده از شارژرهای دیگر می کنید، آژیر خطری را برای باتری گوشی خود روشن می‌کنید که در طولانی مدت آسیب زیادی به آن می‌زند و اگر در این حالت از شب تا صبح در شارژ بماند، به آن آسیب جدی وارد می شود.

عدم شارژ صفر تا صد

احتمالا در گذشته شنیده اید که گوشی خود را از صفر درصد به شارژ بزنید، اما در این مورد نیز باید عمل عکس را انجام دهید، البته نه به این معنی که وقتی 100 درصد است آن را به شارژ بزنید!

باید بدانید که باتری لیتیوم یونی گوشی شما دارای تعداد محدودی چرخه شارژ است، بنابراین بهتر است با شارژهای سریع و کوتاه در طول روز به آن قدرت ببخشید. این راهکار بهترین راه برای حفظ کارکرد گوشی در کوتاه مدت و بلند مدت است.

در واقع به جای اینکه اجازه دهید گوشی موبایل شما با شارژ صفر درصد اصطلاحا بمیرد و سپس برای شارژ کردن آن اقدام کنید؛ باید طی چرخه‌های کوتاه مدت باتری را به شارژ متصل کنید. اگر از چرخه‌های شارژ کامل استفاده ‌کنید، متوجه خواهید شد که باتری به طور ناگهانی به همان اندازه شارژ نمی‌شود و به مرور عمر باتری کاهش پیدا می کند.

نگهداری باتری در وضعیت نیمه شارژ

تعداد زیادی از برندها مانند Apple معتقدند که باید گوشی های آن را با حدود 50 درصد شارژ نگهدارید. در واقع اپل توضیح می دهد که باتری موبایل خود را به طور کامل شارژ یا خالی نکنید. آن را تا حدود 50 درصد شارژ کنید.

اگر باتری را به صفر برسانید و بخواهید آن را مجدد شارژ کنید، ممکن است که باتری در حالت تخلیه عمیق قرار گیرد و این موضوع باعث می شود که نتواند شارژ را نگهدارد. تکرار این عمل در مدت زمان طولانی، ممکن است منجر به از دست دادن مقداری از ظرفیت باتری و در نتیجه عمر کوتاه آن شود. اگر برای مدتی قصد استفاده از گوشی را ندارید، بهتر است آن را خاموش کنید و اجازه ندهید که باتری آن به آرامی تمام شود.

عدم استفاده از تلفن هنگام شارژ شدن

این موضوع یکی از آسیب های جدی به باتری است. فرض کنید زمانی که در حال استراحت هستید، باید کار کنید!

استفاده از گوشی در حال شارژ دقیقا مانند این است که هنگام استراحت، مشغول کار باشید. این وضعیت قطعا در طولانی مدت فشار زیادی به شما وارد می کند و باعث بروز مشکلات جدی در بدن شما می شود؛ زیرا هیچوقت کار و استراحت کردن در کنار یکدیگر قرار نمی گیرند. استفاده از گوشی در حین شارژ شدن آن فقط باعث داغ شدن آن شده و به باتری فشار زیادی وارد می کند.

 اگر گوشی بیش از حد در شارژ بماند چه مشکلاتی در بر دارد؟

خبر خوب این است که تلفن های هوشمند به قدری پیشرفت کرده اند که پس از زمانی که به اندازه کافی شارژ شوند، عمل شارژ را متوقف می کنند. بنابراین در شارژ ماندن گوشی بعد از پر شدن، آسیبی به دستگاه وارد نمی کند.  البته در مواردی ممکن است که این کار به باتری موبایل شما آسیب برساند.

شارژ کردن گوشی از شب تا صبح می‌تواند باعث گرم شدن زیاد باتری شود.  برای جلوگیری از این مشکل بهتر است که قاب گوشی را هنگام شارژ شدن از موبایل خود جدا کنید. علاوه بر این می‌توانید با قرار دادن گوشی به روی یک سطح صاف و محکم، گرمای وارد شده به گوشی را از بین ببرید.

بنابراین شارژ کردن گوشی از شب تا صبح کاملا بی خطر است، فقط باید اطمینان حاصل کنید که گرمای بیش از حد به آن وارد نمی‌شود؛ زیرا داغ شدن گوشی باعث مشکلاتی می‌شود که باعث کاهش طول عمر باتری خواهد شد. در واقع گرما بر عمر باتری تأثیر منفی می گذارد. گوشی‌های امروزه دارای باتری لیتیوم یونی هستند. این باتری ها در دماهای بالا عملکرد خوبی دارند اما اگر برای مدتی طولانی در معرض گرما قرار بگیرند، طول عمر آن ها کاهش پیدا می کند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم با نگاهی اصولی و درست، به این سوال رایج که اگر گوشی شب تا صبح در شارژ باشد چه می شود، پاسخ بدهیم و آگاهی زیادی نسبت به این موضوع به دست آوردیم. متوجه شدیم بهتر است باتری موبایل را تا چند درصد شارژ کنیم و تا جایی که ممکن است از شارژر اصلی برای شارژ کردن استفاده کنیم. با رعایت نکاتی که در مقاله گفته شد، می توانید با خیالی راحت به شارژ کردن گوشی از شب تا صبح، بپردازید و روز بعد زمان زیادی از آن استفاده کنید. حالا دیگر می‌دانید که مواردی مانند اور شارژ باتری، ماندن گوشی در شارژ از شب تا صبح و … همگی به دلیل گرم شدن زیاد گوشی، رایج شده اند و اگر با رعایت نکاتی که گفته شد، مانع از داغ شدن آن بشوید، مشکلی پیش نمی‌آید و می‌توانید گوشی هوشمند خود را در طول شب شارژ کنید.

دسته بندی شده در: