حتما تا به امروز با اصطلاحات مختلف وردپرس مواجه شده‌اید و ممکن است گاهی به دنبال یک فرهنگ لغت وردپرس باشید که این اصطلاحات وردپرس را به زبان ساده توضیح دهد؟ گاهی این اصطلاحات بسیار مهم هستند و ما به عنوان یک وبمستر باید درباره آن‌ها اطلاعات کاملی داشته باشیم. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا با این اصطلاحات آشنا شویم پس با ما همراه باشید…

معرفی اصطلاحات وردپرس

اصطلاحات وردپرس را با حروف الفبای لاتین می‌شناسند که به بررسی هر کدام به همراه معنی آن‌ها می‌پردازیم…

  • Archive

وردپرس به طور خودکار صفحات آرشیو را براساس دسته بندی‌ها، برچسب‌ها و تاریخ‌ها ایجاد می‌کند. کاربران می‌توانند روی یک دسته، برچسب یا تاریخ کلیک کنند تا پست‌های مرتبط را ببینند و این کار را برای آنها آسان می‌کند تا حوزه‌های محتوایی خاص را بررسی کنید.

  • API

در وردپرس، یک API (Application Programming Interface) به سیستم‌های نرم افزاری یا برنامه‌های مختلف اجازه می‌دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. API به آنها امکان می‌دهد اطلاعات را به اشتراک بگذارند و وظایف خاصی را در وبسایت‌ها و درون خود نرم افزار انجام دهند.

  • Admin Area

در وردپرس، قسمت مدیریت یک کنترل پنل مرکزی است که در آن همه چیز را در وبسایت خود مدیریت می‌کنید.

  • Action

در توسعه وردپرس، می‌توان از یک Action برای تغییر نحوه عملکرد یک سایت وردپرس یا افزودن ویژگی‌های جدید استفاده کرد. وردپرس اقدامات از پیش تعریف شده زیادی دارد که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد کدهای خود را در نقاط خاصی در سراسر هسته وردپرس اضافه کنند.

  • AJAX

AJAX یکی از اصطلاحات وردپرس و مخفف Asynchronous JavaScript و XML است. AJAX ترکیبی از اسکریپت‌ها و فناوری‌های وب بوده که صفحات وب را قادر می‌سازد بدون بارگیری مجدد کل صفحه به روز شوند.

  • Array

وردپرس به زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده و از این رو به عنوان یک کاربر وردپرس ممکن است هنگام کار بر روی افزونه های وردپرس یا با نگاه کردن به کد اصلی وردپرس با آنها برخورد کنید.

  • Atom

Atom قالبی برای انتشار محتوا در XML است تا توسط فیدخوان‌ها و جمع‌آورندگان اخبار استفاده شود. این به عنوان فرمت پیوند اتم شناخته می‌شود.

  • Author

نویسنده یکی از نقش‌های پیش فرض کاربر در وردپرس است. شخصی با نقش نویسنده می‌تواند محتوا ایجاد و منتشر کند، اما تنظیمات وبسایت برای او قابل دسترسی نیست.

  • Administrator

Administrator یکی از نقش‌های پیش فرض کاربر در وردپرس است. نقش مدیر بالاترین سطح موجود بوده و دسترسی نامحدود به قسمت مدیریت وردپرس را می‌دهد.

  • Attachment

اصطلاح attachment برای فایل‌هایی که از ویرایشگر پست در وردپرس آپلود می‌شوند استفاده می‌شود. هنگامی که یک فایل با استفاده از دکمه افزودن رسانه از ویرایشگر پست آپلود می‌شود، آن فایل به طور خودکار به پیوست آن پست خاص تبدیل می‌شود. فایل‌هایی که مستقیماً در کتابخانه رسانه آپلود می‌شوند، به‌خصوص به یک پست یا صفحه پیوست نمی‌شوند. پیوست می‌تواند هر فایلی باشد که می‌تواند با استفاده از آپلود رسانه آپلود شود.

  • Apache

آپاچی یک نرم افزار وب سرور منبع باز است که توسط بنیاد نرم افزار آپاچی توسعه و نگهداری می‌شود و به صورت رایگان در دسترس است. بسیاری از ارائه دهندگان هاست وردپرس از Apache به عنوان نرم افزار وب سرور خود استفاده می‌کنند. با این حال، وردپرس می‌تواند بر روی سایر نرم افزارهای وب سرور نیز اجرا شود.

  • Autosave

ذخیره خودکار یک ویژگی در وردپرس است که به طور خودکار تغییرات ایجاد شده در یک پست، صفحه یا نوع پست سفارشی را ذخیره می‌کند. روی صفحه ادیتور پست کار می‌کند.

  • Administration Screens

عبارت Administration Screens برای توصیف بخش‌های مختلف ناحیه مدیریت وردپرس استفاده می‌شود. دلیل استفاده از عبارت صفحه و نه صفحات، جلوگیری از اشتباه گرفتن صفحه مدیریت از صفحات (نوع پست) است که توسط کاربران قابل ایجاد، ویرایش و حذف است.

  • Absolute Path

گاهی اوقات مسیر فایل یا مسیر کامل نامیده می‌شود، absolute path محل دایرکتوری یا فایل در یک کامپیوتر است. این مسیر شامل دایرکتوری root و همچنین سایر زیر دایرکتوری‌هایی است که حاوی فایل یا دایرکتوری هستند. از مسیرها به طور گسترده در سیستم عامل‌ها برای نمایش روابط فایل و دایرکتوری استفاده می‌شود. این مسیرها همچنین برای عملکرد اینترنت ضروری بوده و اساس URLها را تشکیل می‌دهند.

  • Admin Bar

در وردپرس، نوار مدیریت یک نوار سیاه افقی در بالای صفحه است. این امکان دسترسی آسان به وظایف مدیریت رایج در وردپرس مانند افزودن یک پست جدید یا ویرایش پروفایل شما را فراهم می‌کند.

  • Block Editor

ویرایشگر بلوک وردپرس یک ویرایشگر محتواست که برای ایجاد، ویرایش و قالب بندی پست‌ها و صفحات استفاده می‌شود. این ویرایشگر به شما امکان می‌دهد با افزودن انواع مختلف بلوک‌های محتوا و استفاده از حالت کشیدن و رها کردن برای جابجایی آن‌ها به جایی که می‌خواهید، طرح‌بندی‌های پیچیده بسازید. در واقع یک نوع صفحه ساز ساده است.

  • Block Patterns

الگوهای بلوک، چیدمان‌های از پیش طراحی شده بلوک‌های وردپرسی هستند که می‌توانید با یک کلیک در محتوای خود وارد کنید. این طرح‌ها یا چیدمان‌های آماده شامل ترکیبی از چندین بلوک مانند پاراگراف‌ها، تصاویر، سرفصل‌ها، دکمه‌ها و … است.

  • Breadcrumbs

در وردپرس، breadcrumbs پیوندهایی هستند که به کاربران نشان می‌دهند در یک وب‌سایت نسبت به صفحه اصلی کجا هستند. آنها به منوهای سایت کمک می‌کنند و کاری می‌کنند تا مخاطبین محتوای مرتبط را در سایت شما ببینند و به همین علت داخل سایت بیشتر بمانند.

  • Backup

backup یکی از اصطلاحا وردپرس بوده که به نسخه پشتیبان اشاره دارد. در وردپرس، یک نسخه پشتیبان یک کپی از وبسایت شماست که به طور کلی برای اهداف امنیتی ایجاد می‌شود. اگر مشکلی در وبسایت شما پیش آمد، می‌توانید نسخه پشتیبان خود را تنها با چند کلیک بازیابی کرده و دوباره راه اندازی کنید.

  • Backend

در وردپرس، بک‌اند ناحیه مدیریت وب‌سایت است که فقط کاربران وارد شده می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. در اینجا، صاحب سایت و تیم او می‌توانند محتوا ایجاد کنند، افزونه‌ها را نصب کنند، تنظیمات طراحی را مدیریت کنند و سایر موارد این چنینی را مدیریت کنند.

  • Bandwidth

پهنای باند در هاست وبسایت مقدار داده‌ای است که وبسایت شما می‌تواند در مدت زمان معینی به کاربران خود منتقل کند. به طور معمول پهنای باند توسط گیگابایت (GB) محاسبه و فروخته می‌شود، اما برخی از شرکت‌های میزبانی وب ممکن است “پهنای باند نامحدود” را ارائه دهند.

  • Backlink

بک لینک پیوندی از یک وبسایت به وبسایت دیگر است. موتورهای جستجو مانند گوگل از بک لینک‌ها به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده می‌کنند، زیرا وقتی یک وبسایت به وبسایت دیگری لینک می‌دهد، به این معنی است محتوا قابل توجه است.

  • bbPress

bPress یک افزونه رایگان و منبع باز بوده که بر روی وردپرس ساخته شده است. می‌توان آن را به عنوان یک افزونه وردپرس در یک وبسایت وردپرسی نصب کرد. بر خلاف نرم افزارهای انجمن قدیمی‌تر، کار با این افزونه سخت نیست و منابع زیادی را اشغال نمی‌کند. این بدان معناست که اضافه کردن یک انجمن به سایت وردپرس آسان‌تر شده و همچنان سادگی و گسترش وردپرس را حفظ می‌کند. این افزونه، قابلیت ایجاد تالارهای گفتگوی چند سایتی را دارد، دارای قالب‌های قابل تنظیم و پشتیبانی برای جلوگیری از هرزنامه است.

  • Cache

در وردپرس، یک کش یک کپی از هر صفحه را در اولین بار در وبسایت ذخیره می‌کند و بارها آن را برای مخاطبی که بارها از سایت یا صفحه مشخص دیدن کرده به راحتی نمایش می‌دهد. این امر می‌تواند سرعت و عملکرد وردپرس را با افزایش سرعت بارگذاری بهبود بخشد.

  • Classic Editor

ویرایشگر کلاسیک یک ویرایشگر محتوای وردپرس است که قبلا برای ایجاد، ویرایش و قالب‌بندی پست‌ها و صفحات استفاده می‌شد. البته که با روی کار آمدن ویرایشگر بلوک همچنان از ویرایشگر کلاسیک استفاده می‌شود.

  • CAPTCHA / reCAPTCHA / hCAPTCHA

CAPTCHA یک تست تورینگ عمومی کاملاً خودکار برای تشخیص بین ربات و انسان است. این یک معیار امنیتی وبسایت بوده که می‌تواند تشخیص دهد کاربر یک ربات است یا یک انسان.

  • Custom Post Type

Custom Post Type از اصطلاحات مهم و کاربردی در وردپرس است. در وردپرس، زمانی که می‌خواهید محتوایی متفاوت از یک پست یا صفحه معمولی ایجاد کنید، از انواع پست سفارشی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، می‌توانید انواع پست سفارشی برای نمونه کارها، گواهینامه‌ها و محصولات ایجاد کنید. بسیاری از افزونه‌های وردپرس نیز از انواع پست سفارشی برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کنند.

  • Content Management System (CMS)

سیستم مدیریت محتوا یا CMS نرم افزاری است که برای ساخت وبسایت و ایجاد محتوایی برای انتشار در اینترنت استفاده می‌شود. به طور معمول CMS به شما اجازه می‌دهد بدون نوشتن هیچ کدی یک وبسایت ایجاد کنید. مانند سیستم مدیریت محتوای وردپرس!

  • Category

دسته‌ها یکی از طبقه بندی‌های پیش فرض در وردپرس هستند. می‌توانید از دسته‌ها برای مرتب‌سازی و گروه‌بندی پست‌های وبلاگ خود در بخش‌های مختلف استفاده کنید. برای مثال، یک وب‌سایت خبری ممکن است دارای دسته‌هایی برای مقالات خود باشد که تحت عنوان News، Opinion، Weather و Sports ثبت شده‌اند.

  • Comments

نظرات یا دیدگاه‌های وبلاگ واکنش‌های نوشته شده‌ای هستند که مخاطب‌ها می‌توانند به پست‌های وبلاگ شما داشته باشند. گذاشتن نظر در یک پست وبلاگ راهی آسان برای بازدیدکنندگان شما برای برقراری ارتباط با شما و سایر خوانندگان است.

  • cPanel

cPanel یک رابط گرافیکی آنلاین مبتنی بر لینوکس (GUI) است که به عنوان یک کنترل پنل برای ساده کردن مدیریت وبسایت و سرور استفاده می‌شود. cPanel به شما امکان می‌دهد وبسایت‌ها را منتشر کنید، دامنه‌ها را مدیریت کنید، فایل‌های وب را سازماندهی کنید، حساب‌های ایمیل ایجاد کنید و موارد دیگر.

  • Cookies

کوکی‌ها فایل‌های متنی کوچکی هستند که به طور موقت داده‌های مربوط به وبسایت را در رایانه کاربر ذخیره می‌کنند. آنها به طور گسترده در وب برای ذخیره اطلاعات و ارائه یک تجربه مرور شخصی به کاربران استفاده می‌شوند.

  • Custom Headers

هدرهای سفارشی یک ویژگی در قالب وردپرس است که به شما امکان می‌دهد تغییراتی در ویژگی‌های هدر و تصویر آن ایجاد کنید.

  • chmod

اصطلاح hmod یک دستور پوسته لینوکس/یونیکس است که برای تغییر مجوزهای فایل‌ها و دایرکتوری‌ها استفاده می‌شود. chmod مخفف تغییر حالت است. در برخی از محیط‌های میزبانی وب، کاربر ممکن است نیاز به استفاده از این دستور برای تغییر برخی مجوزهای فایل یا دایرکتوری داشته باشد تا آنها را توسط وردپرس قابل نوشتن کند. اگر کاربران به پوسته یونیکس دسترسی نداشتند، همچنان می‌توانند با استفاده از یک برنامه FTP از این دستور استفاده کنند.

  • Custom Fields

custom fields یکی از اصطلاحات وردپرس است که از این فیلدهای سفارشی برای افزودن اطلاعات اضافی مربوط به یک پست یا صفحه استفاده می‌شود. فیلدها معمولاً توسط افزونه‌ها و تم‌های وردپرس برای ذخیره داده‌های مهم استفاده می‌شوند. شما همچنین می‌توانید از فیلدهای سفارشی برای ذخیره داده‌های خود و سپس استفاده از آنها در وبسایت استفاده کنید.

  • Contributor

Contributor یکی از نقش‌های پیش فرض کاربر در وردپرس است. فردی با نقش مشارکت‌کننده می‌تواند محتوا ایجاد کند، اما اجازه انتشار محتوا یا سایر امور را نخواهد داشت.

  • Custom Backgrounds

بک‌گراندهای سفارشی یک امکان عالی تم در وردپرس است که به توسعه دهندگان قالب اجازه می‌دهد تا از سفارشی‌سازی رنگ بک گراند و تصویر پشتیبانی کنند. اگر پشتیبانی از پس‌زمینه‌های سفارشی در یک تم فعال باشد، کاربران می‌توانند تصاویر پس‌زمینه خود را برای استفاده با تم آپلود کنند یا رنگ آن را انتخاب کنند. گزینه تغییر رنگ بک گراند یا تغییر تصویر آن در قسمت نمایش در نوار کناری پنل مدیریت وردپرس موجود است.

  • CSS

CSS یا Cascading Style Sheets یک زبان شیوه‌نامه است که برای تعریف ظاهر بصری و قالب‌بندی اسناد HTML استفاده می‌شود. قالب‌های وردپرس از CSS و HTML برای خروجی داده‌های تولید شده توسط وردپرس استفاده می‌کنند. هر قالب وردپرس حاوی یک فایل style.css بوده که دارای قوانین ظاهری برای تعریف قالب بندی صفحات تولید شده توسط وردپرس است.

  • Child Theme

قالب فرزند در وردپرس یک تم فرعی است که تمام عملکردها، ویژگی‌ها و سبک تم اصلی خود را به ارث می‌برد. تم‌های فرزند راهی مطمئن برای تغییر قالب وردپرس بدون ایجاد هیچ تغییری در فایل‌های تم اصلی یا والد است.

  • Dashboard

داشبورد یا پنل مدیریت وردپرس یک قسمت مدیریتی در وردپرس است که شما و سایر کاربران ثبت نام شده پس از ورود به سایت می‌توانید آن را مشاهده کنید. داشبورد یک بخش مرکزی برای انجام وظایف مدیریت مانند ایجاد یک پست جدید، نصب یک افزونه و تغییر تنظیمات وب و… فراهم می‌کند.

  • DDoS

DDos نیز یکی از اصطلاحات وردپرس و سایر سیستم‌هاست. DDoS مخفف عبارت Distributed Denial of Service است که یک نوع حمله آنلاین بوده که تعداد زیادی بازدید کننده جعلی را به وبسایت شما ارسال می‌کند. هدف این است که سرعت سایت را کم کند تا زمانی که برای بازدیدکنندگان واقعی شما غیر قابل دسترس شود.

  • DNS

DNS مخفف Domain Name System است و آیتمی است که به شما امکان می‌دهد با تطبیق نام‌های دامنه قابل خواندن برای انسان با شناسه منحصربه‌فرد سروری که یک وب‌سایت در آن ذخیره می‌شود، به وب‌سایت‌ها متصل شوید.

  • Draft

در وردپرس، پیش نویس نسخه منتشر نشده یک پست یا صفحه است. در حالی که شما روی آن کار می‌کنید، ویرایشگر وردپرس به طور خودکار محتوای جدید را به عنوان پیش نویس ذخیره می‌کند.

  • Database

پایگاه داده مجموعه‌ای ساختار یافته و سازمان یافته از داده‌هاست. در اصطلاحات محاسباتی، پایگاه داده به نرم افزاری اطلاق می‌شود که برای ذخیره و سازماندهی داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن را به عنوان یک کابینت فایل در نظر بگیرید که در آن داده‌ها را در بخش‌های مختلف به نام جداول ذخیره می‌کنید. هنگامی که به یک فایل خاص نیاز دارید، به آن بخش خاص (جدول) نگاه می‌کنید و فایل (داده) مورد نیاز خود را دریافت می‌کنید.

  • Default Theme

وردپرس دارای یک تم پیش فرض برای نمایش قسمت فرانت وبسایت است. قالب وردپرس اولین گزینه‌ای است که هنگام نصب وردپرس برای اولین بار مشاهده می‌کنید. سپس کاربر می‌تواند آن را با هر تم وردپرس دیگری جایگزین کند.

  • Dedicated Hosting

میزبانی اختصاصی اصطلاحی است که برای توصیف بسته‌های میزبانی وب استفاده می‌شود و یک سرور اختصاصی با منابع اختصاصی را به یک مشتری ارائه می‌دهد. هاست اختصاصی برای وبسایت‌های وردپرسی با تعداد بازدیدکنندگان بسیار زیاد ایده آل است. بسیاری از ارائه دهندگان خدمات میزبانی وردپرس، برنامه‌های میزبانی اختصاصی را همراه با برنامه‌های میزبانی مشترک و VPS ارائه می‌دهند.

  • Domain Name

نام دامنه برای شناسایی یک وبسایت در اینترنت استفاده می‌شود. این نامی است که در نوار آدرس مرورگر وب تایپ می‌کنید تا به یک وبسایت بروید.

  • Editor

editor یا ویرایشگر نیز از اصطلاحات وردپرس مهم و آشکاری است که یکی از نقش‌های پیش فرض کاربر در وردپرس است. شخصی که نقش ویرایشگر را دارد می‌تواند محتوا را ایجاد، ویرایش، منتشر و حذف کند، از جمله محتوای نوشته شده توسط دیگران! اما تنظیمات وبسایت شما را به هیچ وجه نمی‌تواند تغییر دهد.

  • Excerpt

گزیده‌ یا Excerpt در وردپرس اصطلاحی است که برای خلاصه مقاله با پیوند به کل ورودی استفاده می‌شود. یک گزیده را می‌توان به صورت خودکار توسط یک قالب وردپرس یا با استفاده از تگ <!–more–> در محتوای پست تولید کرد. راه دیگری برای ایجاد گزیده برای پست وردپرس، وارد کردن خلاصه مقاله در قسمت Excerpt در صفحه ویرایش پست است. این فیلد به طور پیش فرض در صفحه ویرایش پست نمایش داده نمی‌شود. برای فعال کردن آن، کاربر باید روی دکمه تنظیمات صفحه در گوشه سمت چپ بالای صفحه ویرایش پست کلیک کرده و سپس آن را فعال کند.

  • Front End

در وردپرس، قسمت جلویی یا فرانت‌اند وبسایت شما بخشی است که برای کاربران قابل مشاهده است. اینجا جایی است که کاربران پست‌های وبلاگ و سایر محتوای شما را پیدا می‌کنند و در سایت‌های فروشگاهی و تجاری، جایی که مشتریان شما محصولات را پیدا می‌کنند.

  • Free Software

“Free Software” اصطلاحی است که توصیف می‌کند کاربران می‌توانند آزادانه به کدها نگاه بیندازند، آن را تغییر دهند، توزیع کنند و بدون هیچ محدودیتی از آن استفاده کنند.

  • functions.php

در وردپرس، functions.php یا فایل توابع قالب، فایلی است که در قالب‌های وردپرس گنجانده شده است. این فایل مانند یک افزونه برای سایت وردپرس عمل می‌کند و به طور خودکار با قالب فعلی شما فعال می‌شود. فایل functions.php از کد PHP برای افزودن ویژگی‌ها یا تغییر ویژگی‌های پیش فرض در سایت وردپرس استفاده می‌کند.

  • Feed

RSS مخفف Really Simple Syndication یا Rich Site Summary است. این قالبی است که برای ارائه محتوای وب در حال تغییر مکرر از وبسایت‌ها و سایر سایت‌های آنلاین استفاده می‌شود. فید به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به بازدید از هر سایت به طور جداگانه، بروزرسانی وبسایت‌های مورد علاقه خود را پیگیری کنند. آنها می‌توانند آخرین مطالب را در یک فیدخوان RSS یا ایمیل خود بخوانند.

  • Fluid layout

در اصطلاحات توسعه پوسته وردپرس، fluid layout طرح‌بندی است که از مقادیر متناسب به عنوان واحد اندازه‌گیری برای بلوک‌های محتوا، تصاویر یا هر مورد دیگری که بخشی از قالب وردپرس است استفاده می‌کند. این بخش به صفحه وب اجازه می‌دهد تا نسبت به اندازه صفحه نمایش کاربر کشیده و منقبض شود. با طرح‌بندی‌های ثابت که در آن هر جنبه از قالب دارای یک عرض ثابت در پیکسل است، متفاوت است.

  • FTP

FTP مخفف «پروتکل انتقال فایل» است و راهی سریع و ساده برای آپلود فایل‌ها از رایانه به وبسایت یا انتقال فایل‌ها از یک وبسایت به وبسایت دیگر است.

  • Featured Image

در وردپرس، یک تصویر برجسته، تصویر اصلی برای یک پست وبلاگ است. آنها اغلب در کنار عنوان هر پست در صفحه اصلی و رسانه‌های اجتماعی شما ظاهر می‌شوند.

  • Filter

در توسعه وردپرس، می‌توان از یک فیلتر برای تغییر یا گسترش عملکرد وردپرس استفاده کرد. این کار را با گرفتن برخی از داده‌های ارائه شده توسط وردپرس، تغییر آن به چیز دیگری و سپس ارسال مجدد آن انجام می‌دهد.

  • Footer

اصطلاح Footer معمولاً به بخش پایین صفحه وب در اصطلاحات طراحی وب اشاره دارد. معمولاً حاوی اطلاعاتی مانند اعلامیه‌های حق چاپ، پیوندهای خط‌مشی حفظ حریم خصوصی، اعتبارات و … است. همچنین ممکن است حاوی کد و اسکریپت‌هایی باشد که توسعه‌دهنده پوسته وردپرس می‌خواهد آن‌ها را در صفحه قرار دهد اما پس از بارگیری بقیه محتوای صفحه این کار انجام می‌شود.

  • GPL

GPL یکی دیگر از اصطلاحات وردپرس بوده که مجوز نرم افزار رایگان و متن باز است که توسط وردپرس استفاده می‌شود. این مجوز به این دلیل انتخاب شد که از فلسفه پروژه وردپرس پشتیبانی می‌کند.

  • GitHub

GitHub یک سرویس مبتنی بر ابر است که توسعه دهندگان می‌توانند پروژه‌های برنامه نویسی خود را ذخیره و مدیریت کنند. نام آن برگرفته از سیستم کنترل نسخه Git است که از آن استفاده می‌کند.

  • Gallery

گالری در وردپرس مجموعه‌ای از عکس‌ها، تصاویر، تصاویر محصول یا فیلم‌هایی است که در ردیف‌ها و ستون‌های مختلف نمایش داده می‌شوند. وردپرس دارای یک ویژگی داخلی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا گالری‌های زیبایی را بدون هیچ دانش فنی ایجاد کنید. همچنین می‌توانید طرح‌بندی‌ها و سفارشی‌سازی‌های بیشتری را با استفاده از تم‌ها و افزونه‌های خاص گالری اضافه کنید.

  • HTML

HTML مخفف “HyperText Markup Language” بوده و کدی است که برای تعریف تمام صفحات در وب جهانی استفاده می‌شود. به مرورگرهای وب می‌گوید که چگونه محتوا را در صفحات وب نمایش دهند. در حالی که درک HTML مفید است، برای ایجاد یک وبسایت وردپرس نیازی به آن نیست.

  • HTTP

HTTP مخفف Hypertext Transfer Protocol است. همه آدرس‌های وب با HTTP (یا HTTPS) شروع می‌شوند و به مرورگر وب شما می‌گوید از چه پروتکلی برای بارگذاری یک وب‌سایت استفاده کنید.

  • Home Page

home page در واقع صفحه اصلی یک وب سایت است و جایی که بازدیدکنندگان شما اولین برداشت خود را از وبسایت شما دارند. این صفحه‌ای است که با وارد کردن نام دامنه سایت مشاهده می‌شود.

  • Hooks

در توسعه وردپرس، هوک‌ها توابعی هستند که می‌توانند روی یک عمل یا فیلتر در وردپرس اعمال شوند. آنها یکی از ویژگی‌های بزرگی هستند که وردپرس را بسیار قابل تنظیم می‌کنند.

  • htaccess.

htaccess. یک فایل پیکربندی است که توسط وب سرور آپاچی استفاده می‌شود. این یک فایل مخفی بوده که در پوشه روت وبسایت شما قرار دارد و حاوی قوانینی در مورد نحوه عملکرد وب سرور است.

  • Header

در وردپرس، هدر بخشی است که در بالای وبسایت شما قرار دارد. معمولاً حاوی لوگوی وب‌سایت و پیمایش اصلی است و همچنین ممکن است حاوی پیوندهای رسانه‌های اجتماعی، زمان باز کردن، گزینه‌های حساب و قابلیت جستجو باشد.

  • IP Address

آدرس‌های IP (پروتکل اینترنت) برای شناسایی دستگاه‌های سخت افزاری در یک شبکه استفاده می‌شوند. آدرس‌ها به این دستگاه‌ها اجازه می‌دهند تا داده‌ها را در یک شبکه محلی یا از طریق اینترنت منتقل کنند.

  • iFrame

iFrame یکی از اصطلاحات وردپرس و یک قاب درون خطی است که در داخل یک صفحه وب برای بارگذاری یک سند HTML دیگر در داخل آن استفاده می‌شود. این سند HTML همچنین ممکن است حاوی جاوا اسکریپت و/یا CSS باشد که در زمانی که تگ iframe توسط مرورگر کاربر تجزیه می‌شود، بارگیری می‌شود.

  • jQuery

jQuery یک کتابخانه جاوا اسکریپت منبع باز است که برای ارائه آسان اسکریپت‌نویسی سمت مشتری برای HTML طراحی شده است و روی تمام مرورگرهای اصلی کار می‌کند.

  • JavaScript

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است. برای افزودن عناصر تعاملی به وبسایت شما با اجرای اسکریپت‌ها در مرورگر وب کاربر استفاده می‌شود. جاوااسکریپت به عنوان “اسکریپت نویسی سمت مشتری یا client-side scripting” شناخته می‌شود.

  • Keywords

کلمات کلیدی کلمات و عباراتی هستند که کاربران در موتورهای جستجو تایپ می‌کنند تا محتوای مورد نظر خود را در اینترنت پیدا کنند. شما می‌توانید در مورد کلمات کلیدی که بیشتر جستجو می‌شوند تحقیق کرده و از آن اطلاعات برای تصمیم گیری در مورد موضوعاتی که در محتوای وبسایت خود استفاده کنید. با گنجاندن آن عبارات در پست‌ها و صفحات وردپرس خود، کاربران می‌توانند سایت شما را در نتایج جستجو پیدا کنند.

  • Loop

“حلقه یا لوپ” معمولا “حلقه وردپرس” یا فقط “حلقه” نامیده می‌شود. این قطعه کلیدی کد پی اچ پی است که پست‌ها را در یک وبسایت وردپرس نمایش می‌دهد.

  • localhost

در شبکه های کامپیوتری لوکال هاست در لغت به معنای “این کامپیوتر” است. وقتی URL را در مرورگر خود تایپ می‌کنید، اساساً به یک رایانه میزبان در جای دیگری از جهان متصل می‌شوید. این رایانه صفحه وب مورد درخواست شما را به شما ارائه می‌دهد که به آن لوکال هاست گویند.

  • Metadata

به زبان ساده، Metadata اطلاعاتی درباره داده‌ها است. به عنوان مثال، به یک سند در رایانه خود فکر کنید. هر گونه اطلاعات مربوط به آن سند، مانند اینکه چه کسی و چه زمانی آن را ایجاد کرده است، به عنوان ابرداده برای آن سند در نظر گرفته می‌شود.

  • Multisite (MU)

Multisite نوعی سایت برای نصب در وردپرس است که به شما امکان می‌دهد شبکه‌ای از چندین وبسایت را از یک داشبورد وردپرس ایجاد و مدیریت کنید. مولتی سایت به شما امکان می‌دهد به راحتی تغییراتی ایجاد کرده و همه وبسایت‌های خود را از یک مکان به روز نگه دارید.

  • Memory Usage

استفاده از حافظه در وردپرس به میزان حافظه استفاده شده توسط یک اسکریپت PHP اشاره دارد. این اسکریپت می‌تواند یک تم، یک افزونه یا یک فایل اصلی وردپرس باشد. یک پلاگین یا پوسته وردپرس به خوبی نوشته شده سعی می‌کند استفاده از حافظه خود را کاهش داده و با استفاده از حافظه بیش از حد باعث بار سنگین روی سرور شما نشود.

  • MySQL

MySQL سیستم مدیریت پایگاه داده است که توسط وردپرس برای ذخیره و بازیابی اطلاعات وبلاگ شما استفاده می‌شود. این به عنوان یک کابینت بایگانی برای وبسایت عمل می‌کند.

  • Media

رسانه یک برگه در نوار کناری مدیریت وردپرس شما است که برای مدیریت آپلودهای کاربر (تصاویر، صدا، ویدئو و سایر فایل‌ها) استفاده می‌شود. در زیر منوی Media، دو صفحه نمایش وجود دارد. صفحه اول Library تمام فایل‌های موجود در کتابخانه رسانه را فهرست می‌کند. این فایل‌ها قابل ویرایش و حذف از کتابخانه هستند. صفحه دوم Add New است که به کاربران امکان آپلود فایل‌ها را می‌دهد. به یاد داشته باشید که کاربران می‌توانند هنگام نوشتن یک پست یا صفحه، رسانه‌ها (تصاویر، ویدیوها و غیره) را آپلود کنند.

  • Media Settings

تنظیمات رسانه یک پانل فرعی است که در زیر تنظیمات » رسانه قرار دارد. یک مدیر می‌تواند تنظیمات آپلود رسانه وردپرس را در این پنل فرعی تعریف کند.

  • NGINX

NGINX (تلفظ ‘Engine X’) نرم افزار وب سرور منبع باز است. نرم افزار وب سرور برای نمایش محتوای وبسایت شما به صورت آنلاین استفاده می‌شود.

  • Nonce

در وردپرس، nonce یک ویژگی امنیتی است که برای محافظت از URLها و فرم‌ها از هک شدن استفاده می‌شود. این کار با افزودن یک عدد یکبار مصرف منحصر به فرد به URL صورت می‌گیرد.

  • Navigation Menus

منوهای ناوبری یا به سادگی منوها، یک ویژگی تم وردپرس است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از ویرایشگر منوی داخلی که در قسمت مدیریت وردپرس در زیر نمایش » منوها قرار دارد، منوهای ناوبری ایجاد کنند.

  • Open Source

منبع باز اصطلاحی است که برای توصیف برنامه‌های رایانه‌ای استفاده می‌شود که دارای کد منبعی هستند که برای مطالعه، تغییر و اشتراک گذاری در دسترس هستند. وردپرس نیز اینگونه است و بصورت منبع باز ارائه می‌شود.

  • PuTTY

PuTTY یک کلاینت SSH (Secure Shell) برای ویندوز است که به کاربران پیشرفته اجازه می‌دهد تا وبسایت‌های خود را با تایپ دستورات قدرتمند در رایانه مدیریت کنند.

  • Parked Domain

اصطلاح “دامنه پارک شده” به نام دامنه ثبت شده‌ای اشاره دارد که به طور موقت در یک وب سرور “پارک شده” قرار دارد اما یک وبسایت واقعی نیست.

  • public_html

دایرکتوری public_html پوشه اصلی تمام محتوای وبسایت شما است. وقتی شخصی از URL اصلی سایت شما بازدید می‌کند، تمام فایل‌های صفحه‌ای که می‌بیند در پوشه public_html قرار می‌گیرند.

  • Plugin Directory

فهرست پلاگین وردپرس منبع رسمی افزونه‌های رایگان وردپرس است. همچنین به عنوان دایرکتوری WP Plugin، مخزن پلاگین وردپرس یا فقط مخزن شناخته می‌شود.

  • Post Slug

در وردپرس، “slug” به بخشی از آدرس یک صفحه وب اشاره دارد که بعد از نام دامنه ظاهر می‌شود. یک مثال ساده از Slug وردپرس می‌تواند این باشد که اگر از یک پست وبلاگ در www.example.com/blog-post بازدید کرده باشید، “www.example.com” نام دامنه است و “blog-post” اسلاگ پست است.

  • Page Builder

در وردپرس، صفحه سازها افزونه‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند بدون نوشتن هیچ کدی طرح وبسایت خود را ایجاد، ویرایش و سفارشی کنید. پلاگین‌های صفحه ساز یک رابط ویرایشگر جدید به وبسایت وردپرس شما اضافه می‌کنند تا سفارشی کردن طرح بندی صفحه سریع‌تر، آسان‌تر و انعطاف پذیرتر شود.

  • PHP

PHP یک زبان برنامه نویسی برای ایجاد وب‌سایت‌های تعاملی پویا است. وردپرس با استفاده از PHP به عنوان زبان برنامه نویسی نوشته شده است. درست مانند وردپرس، PHP نیز منبع باز است.

  • Page

یک صفحه در وردپرس معمولاً به نوع پست صفحه اشاره دارد. این از اصطلاحات وردپرس بوده که یکی از انواع پست از پیش تعریف شده وردپرس است.

  • Post Formats

قالب‌های پست یک مقدار اختیاری است که به پست‌های وردپرس اضافه می‌شود که به توسعه‌دهندگان قالب اجازه می‌دهد تا نمایش تصویری یک پست را تعریف کنند. توسعه دهندگان تم می‌توانند با پشتیبانی از فرمت‌های پست، تم ایجاد کنند. تعدادی فرمت پست موجود است، اما امکان معرفی قالب‌های پست سفارشی برای تم‌ها یا افزونه‌ها وجود ندارد. برای توسعه دهندگان تم لازم نیست از همه فرمت‌های پست پشتیبانی کنند.

  • Pingback

Pingback به شما این امکان را می‌دهد که به وبلاگ نویسان دیگر اطلاع دهید که به مقاله آنها در وبسایت خود لینک داده‌اید. اگرچه تفاوت‌های فنی جزئی وجود دارد، اما یک ترک بک اساساً همان چیزهایی است که پینگ بک وجود دارد.

  • Post Status

وضعیت پست به کاربران اجازه می‌دهد تا وضعیت گردش کار را برای یک پست در وردپرس تنظیم کنند. وردپرس از ۸ وضعیت پیش فرض استفاده می‌کند. منتشر شده، انتشار در آینده، پیش نویس، در انتظار بررسی، سطل زباله، پیش نویس خودکار.

  • Parent Theme

قالب والد در وردپرس تمی است که توسط یک تم دیگر یعنی تم فرزند، مادر اعلام می‌شود. این ویژگی در وردپرس به طراحان و توسعه‌دهندگان قالب اجازه می‌دهد تا از قالب‌های بزرگتر و قوی‌تر وردپرس استفاده کرده و با ایجاد تم‌های فرزند، تغییراتی در آن تم‌ها ایجاد کنند.

  • Post Types

Post Types اصطلاحی است که برای اشاره به انواع مختلف محتوا در یک سایت وردپرسی استفاده می‌شود. در سال ۲۰۰۳، وردپرس در درجه اول به عنوان یک پلتفرم وبلاگ نویسی راه اندازی شد. پست‌ها یک اصطلاح رایج وبلاگ نویسی است که با تکامل وردپرس به یک سیستم مدیریت محتوای قوی (CMS) چسبیده است.

  • Plugin Editor

ویرایشگر پلاگین یک ویرایشگر متن ساده است که در افزونه‌ها» ویرایشگر قرار دارد. این بخش به کاربران اجازه می‌دهد تا فایل‌های افزونه را از داخل منطقه مدیریت وردپرس خود مشاهده و ویرایش کنند.

  • Permalinks

پیوندهای دائمی URLهای دائمی پست یا صفحه وبلاگ شخصی شما در سایت وردپرس هستند. به پیوندهای دائمی به عنوان پیوندهای سایت نیز گفته می‌شود. به طور پیش فرض، URLهای وردپرس از قالب رشته پرس و جو استفاده می‌کنند که چیزی شبیه به این است: http://www.example.com/?p=233

  • Profile

کاربران در یک وبسایت دارای وردپرس می‌توانند نمایه‌های خود را از قسمت مدیریت وردپرس ویرایش کنند. چندین اولویت را می‌توان در اینجا تنظیم کرد، از جمله طرح رنگ پنل مدیریت، میانبرهای صفحه کلید، و قابلیت مشاهده نوار مدیریت.

  • Press This

این یک نشانک مخصوص مرورگر است که می‌تواند کشیده شود و در نوار نشانک مرورگر رها شود. هنگام مرور یک صفحه وب، کاربر می‌تواند بر روی نشانک در نوار نشانک مرورگر خود کلیک کرده تا به سرعت یک پیوند و نظر خود را در مورد صفحه‌ای که بازدید کرده است، ارسال کند.

  • Primary Menu

Primary Menu منوی اصلی است که به عنوان منوی اصلی در ویرایشگر منوی وردپرس انتخاب شده است. یک پوسته وردپرس ممکن است از منوهای ناوبری منفرد یا چندگانه در مکان‌های مختلف قالب پشتیبانی کند. این منوها را می‌توان با استفاده از ویرایشگر منوی وردپرس که در قسمت نمایش» فهرست‌ها قرار دارد ویرایش کرد.

  • Plugin

در وردپرس، پلاگین یک ابزار کاربردی کوچک است که ویژگی‌ها و عملکردهای یک وبسایت وردپرس را گسترش می‌دهد. پلاگین‌ها نقش مهمی در ساخت وبسایت‌های عالی با استفاده از وردپرس دارند. آنها اضافه کردن ویژگی‌ها به وبسایت خود را بدون دانستن یک خط کد برای کاربران آسان‌تر می‌کنند.

  • Query

کوئری درخواست اطلاعات از پایگاه داده است. برای توصیف عمل انتخاب، درج یا بروزرسانی داده‌ها در پایگاه داده استفاده می‌شود. در وردپرس، کوئری‌ها برای دسترسی به داده‌های پایگاه داده استفاده می‌شوند. وردپرس با استفاده از PHP و MySQL نوشته شده است.

  • QuickPress

QuickPress یک ماژول فشرده نوشتن پست است که در داشبورد مدیریت وردپرس نمایش داده می‌شود. QuickPress به کاربران این امکان را می‌دهد که بدون باز کردن صفحه ویرایش کامل پست ویژه پست ایجاد کنند. همه چیزهای اساسی مورد نیاز برای انتشار سریع یک پست را دارد. از این رو QuickPress نامیده می‌شود.

  • Robots.txt

Robots.txt یک فایل متنی است که به وبسایت اجازه می‌دهد دستورالعمل‌هایی را برای ربات‌های خزنده وب ارائه دهد. این ربات به موتورهای جستجو مانند گوگل می‌گوید که در هنگام ایندکس کردن سایت شما به کدام بخش از وبسایت دسترسی دارند یا نمی‌توانند دسترسی داشته باشند.

  • Responsive Theme

تم‌های واکنش‌گرا از رویکرد طراحی وب واکنش‌گرا پیروی می‌کنند که هدف آن ایجاد وب‌سایت‌هایی است که تجربه کاربری بهینه را در دستگاه‌های مختلف و وضوح صفحه نمایش از جمله رایانه‌های رومیزی، تبلت‌ها مانند iPad، تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های تلفن همراه ارائه می‌دهند. یک پوسته وردپرس واکنشگرا به آرامی طرح خود را براساس اندازه و وضوح صفحه نمایش تنظیم می‌کند.

  • Revisions

در وردپرس، «بازبینی» قابلیتی است که چندین نسخه از پست‌ها و صفحات شما را ذخیره می‌کند. صفحه بازبینی به شما نشان می‌دهد که چگونه یک پست در طول زمان تکامل یافته و به شما امکان می‌دهد هر گونه تغییر ناخواسته ایجاد شده را لغو کنید.

  • RSS

RSS مخفف Really Simple Syndication یا Rich Site Summary است. RSS قالبی است که برای ارائه محتوای وب در حال تغییر مکرر از وبسایت‌ها و سایر ناشران آنلاین استفاده می‌شود.

  • SVG

SVG مخفف Scalable Vector Graphics است. این یک نوع فرمت تصویری است که از فرمت برداری (به جای پیکسل) تشکیل شده است، که توصیفی ریاضی از اشکال و رنگ‌های تصویر هستند و در قالب XML ذخیره می‌شوند.

  • Subscriber

Subscriber یکی از نقش‌های پیش فرض کاربران وردپرس است. کاربرانی که نقش کاربر مشترک دارند می‌توانند وارد وبسایت شما شوند اما دسترسی محدودی دارند.

  • Subdomain

یک زیر دامنه یک پیشوند اختیاری است که قبل از نام دامنه اصلی، مانند blog.websitename.com، به URL اضافه می‌شود. می‌توانید از چندین زیر دامنه برای سازماندهی وبسایت خود در بخش‌های مختلف یا ایجاد چندین وبسایت استفاده کنید.

  • Slug

در وردپرس، “slug” به بخشی از آدرس یک صفحه وب اشاره دارد که بعد از نام دامنه ظاهر می‌شود. یک مثال ساده برای اسلاگ وردپرس این است که اگر از یک پست وبلاگ در www.example.com/blog-post بازدید کرده باشید، سپس “www.example.com” نام دامنه است و “blog-post” اسلاگ پست است.

  • SSL

SSL مخفف مورد استفاده برای Secure Sockets Layers است، یک فناوری رمزگذاری که داده‌های حساس را بین سرورهای وب و مرورگرهای وب امن و خصوصی نگه می‌دارد.

  • Slider

اسلایدر یک عنصر طراحی است که برای نمایش تصاویر و ویدیوها در وبسایت شما استفاده می‌شود. مانند یک نمایش اسلاید کار می‌کند و یک تصویر یا ویدیو را در یک زمان نشان می‌دهد. محتوا پس از چند ثانیه یا زمانی که بازدید کننده برای مشاهده مطلب بعدی کلیک می‌کند تغییر می‌کند.

  • Security Keys

کلیدهای امنیتی در وردپرس رشته‌ای از کاراکترهای تصادفی هستند که برای مجوز و رمزگذاری کوکی‌های تولید شده توسط وردپرس استفاده می‌شوند. این کلیدهای امنیتی را می‌توان توسط کاربر در فایل wp-config.php در هر نقطه از زمان تعریف کرد. در هنگام نصب اولیه، لازم نیست کاربر این کلیدها را برای نصب یا اجرای وردپرس ارائه دهد. اگر کاربر این کلیدها را در فایل wp-config.php خود ارائه ندهد، وردپرس به طور خودکار این کلیدها را تولید می‌کند.

  • Sidebar

نوار کناری در وردپرس به یک منطقه آماده ابزارک اطلاق می‌شود که توسط تم‌های وردپرس برای نمایش اطلاعاتی که بخشی از محتوای اصلی نیستند استفاده می‌شود. همیشه یک ستون عمودی در کنار نیست. سایدبار می‌تواند یک مستطیل افقی در زیر یا بالای ناحیه محتوا، فوتر، هدر یا هر جایی از قالب باشد.

  • Spam

اصطلاح هرزنامه برای محتوای کاربر ناخواسته استفاده می‌شود. در وردپرس، برای محتوای ناخواسته ارسال شده توسط نظرات، ثبت نام کاربر، پست‌ها، فرم‌های تماس یا هر روش دیگری استفاده می‌شود. یک پیام هرزنامه، نظر یا محتوا معمولاً حاوی پیوندهای بیش از حد، پیوندهایی به وبسایت‌های غیراخلاقی یا غیرقانونی است.

  • Splog

Splog یا Spam Blog وبلاگی است که تنها با هدف پیوند دادن به سایر وبسایت‌های مرتبط ایجاد شده است.

  • Shared Hosting

میزبانی مشترک اصطلاحی است که برای برنامه‌های خدمات میزبانی وب استفاده می‌شود که در آن چندین وبسایت منابع یک وب سرور بزرگ را به اشتراک می‌گذارند.

  • Screen Options

Screen Options یک دکمه منوی fly down است که در گوشه سمت راست بالای برخی از صفحات در ناحیه مدیریت وردپرس شما قرار دارد. وقتی روی آن کلیک کنید، منوی گزینه‌های صفحه گزینه‌هایی را برای پیکربندی نمای آن صفحه خاص در ناحیه مدیریت شما نشان می‌دهد.

  • SEO

SEO مخفف “بهینه سازی موتور جستجو” است که شامل یک سری تکنیک بوده که به وبسایت شما کمک می‌کند تا در صفحات نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشد.

  • Static Front Page

یک وب‌سایت وردپرسی می‌تواند یک صفحه اول پویا مانند وبلاگ یا یک صفحه اول ثابت داشته باشد که برای نمایش محتوای سفارشی‌شده استفاده می‌شود.

  • Settings

تب تنظیمات در نوار کناری مدیریت وردپرس، هاب مرکزی برای پیکربندی تنظیمات برای بخش‌های مختلف یک وب سایت وردپرس است.

  • Shortcodes

کدهای کوتاه یا شورت‌کدها در وردپرس کدهای کوچکی هستند که به شما امکان می‌دهند کارهای مختلفی را با کمی تلاش انجام دهید. آنها در وردپرس ۲.۵ معرفی شدند و دلیل معرفی آنها این بود که به افراد اجازه می‌داد بدون نوشتن هیچ کدی به طور مستقیم کد را در پست‌ها، صفحات و ویجت‌های وردپرس اجرا کنند.

  • TLS

TLS یک فناوری رمزگذاری است که داده‌های حساس را بین سرورهای وب و مرورگرهای وب ایمن می‌کند تا اطلاعات را خصوصی نگه دارد.

  • Theme

قالب وردپرس ابزاری برای تغییر طرح و طراحی وبسایت شماست. قالب‌ها ظاهر سایت شما را سفارشی می‌کنند، از جمله چیدمان، تایپوگرافی، رنگ و سایر عناصر طراحی.

  • Toolbar

در وردپرس، نوار ابزار یک نوار سیاه افقی در بالای صفحه است. این نوار ابزار امکان دسترسی آسان به وظایف معمول مدیریت در وردپرس، مانند افزودن یک پست جدید یا ویرایش پروفایل شما را فراهم می‌کند.

  • Tag

برچسب‌ها یکی از طبقه بندی‌های پیش فرضی هستند که می‌توانند برای سازماندهی پست‌های وبلاگ شما استفاده شوند. آنها معمولاً از یک یا دو کلمه تشکیل شده و جزئیات خاصی از یک پست را توصیف می‌کنند.

  • Template

در وردپرس، یک قالب ساختاری را برای نحوه نمایش محتوای شما فراهم می‌کند. این فایلی است که توسط پوسته وردپرس شما ایجاد می‌شود و می‌تواند روی پست‌ها یا صفحات خاصی اعمال شود تا ظاهر آنها در وبسایت شما کنترل شوند.

  • Taxonomy

در وردپرس از طبقه بندی برای گروه بندی پست‌ها و انواع پست‌های سفارشی با هم استفاده می‌شود. کلمه “تاکسونومی” از روش طبقه‌بندی بیولوژیکی به نام “Linnaean taxonomy” گرفته شده است.

  • Theme Framework

اصطلاح چارچوب قالب وردپرس اغلب به یک کتابخانه کد اشاره دارد که برای تسهیل توسعه یک قالب استفاده می‌شود.

  • Thumbnail Sizes

اندازه‌های بندانگشتی یا thumbnail یک ویژگی داخلی قالب وردپرس است که به طراحان و توسعه‌دهندگان قالب اجازه می‌دهد تا اندازه‌های تصویر کوچک را برای تصاویر آپلود شده توسط کاربران تعریف کنند.

  • Theme Editor

ویرایشگر تم یک ویرایشگر متن ساده در وردپرس است که در نمایش » ویرایشگر قرار دارد. این بخش به شما امکان می‌دهد فایل‌های قالب وردپرس را از قسمت مدیریت تغییر دهید.

  • Theme Options

گزینه‌های قالب یک صفحه مدیریت سفارشی است که با برخی از تم‌های وردپرس همراه است. این بخش به کاربران اجازه می‌دهد تا تنظیمات قالب را بدون تغییر فایل‌های تم یا دست زدن به کدی تغییر دهند.

  • Text Editor

دو نوع ویرایشگر متن وجود دارد. نوع اول یک برنامه کامپیوتری است که برای ویرایش کد استفاده می‌شود. می‌توانید از این ویرایشگرهای متن برای نوشتن افزونه‌ها یا تغییر فایل functions.php استفاده کنید. نمونه‌ای از ویرایشگرهای متنی که مردم استفاده می‌کنند عبارتند از Notepad، Notepad++، Coda، Dreamweaver و غیره.

  • Trash

در وردپرس، سطل زباله مکانی است که پست‌ها، صفحات و نظرات حذف شده به طور موقت در آن ذخیره می‌شوند. شبیه سطل زباله در رایانه شما است.

  • Tools

Tools یک تب منو در نوار کناری مدیریت وردپرس است. این قسمت شامل ابزارهایی برای انجام برخی از وظایف مدیریت غیر معمول است. با هر نصب وردپرس سه گزینه در آن وجود دارد.

  • Template Tag

تگ قالب یک تابع PHP است که برای تولید و نمایش اطلاعات به صورت پویا استفاده می‌شود. قالب‌های وردپرس شامل قالب‌های مختلف بوده و توسعه دهندگان تم از برچسب‌های قالب برای واکشی و نمایش داده‌های پویا استفاده می‌کنند.

  • Terms

در وردپرس، terms به موارد موجود در یک طبقه بندی اشاره دارد. به عنوان مثال، یک وب سایت دارای دسته بندی کتاب، سیاست و وبلاگ‌نویسی در آن است. در حالی که دسته به خودی خود یک طبقه بندی است، اقلام داخل آن اصطلاح نامیده می‌شوند.

  • URL

URL مخفف Uniform Resource Locator است. هر صفحه وبی که در اینترنت بازدید می‌کنید دارای URL خاص خود است که به مرورگر وب شما می‌گوید دقیقاً کجا باید برود.

  • User Permissions

در وردپرس، مجوزهای کاربر مشخص می‌کند که هر نقش کاربر چه کاری را می‌تواند انجام دهد و چه کاری را نمی‌تواند در وبسایت شما انجام دهد. به طور پیش فرض، پنج نقش کاربر ارائه می‌شود و شما یک نقش را به هر کاربر اختصاص می‌دهید تا بتواند وظایفی را که باید انجام دهد، انجام دهد.

  • Updates

وردپرس به طور خودکار بروزرسانی هسته وردپرس و همچنین افزونه‌ها و تم‌های نصب شده را بررسی می‌کند. وردپرس بروزرسانی‌های موجود را در منوی داشبورد » بروزرسانی هایلایت می‌کند.

  • User Role

در وردپرس، یک نقش کاربری به هر فردی داده می‌شود که می‌تواند وارد وبسایت شما شده تا مشخص کند چه کاری می‌تواند انجام دهد و چه کاری نمی‌تواند انجام دهد. به طور پیش فرض، پنج نقش کاربر ارائه می‌شود.

  • VPS Hosting

هاست VPS مخفف Virtual Private Server hosting است. برنامه‌های میزبانی سرور خصوصی مجازی ماشین‌های مجازی را به مشتریان ارائه می‌دهد.

  • Visual Editor

ویژوال ادیتور یک ویرایشگر متن غنی در صفحه ویرایش پست وردپرس است. صفحه ویرایش پست وردپرس دارای دو ویرایشگر Visual و Text است.

  • wp_enqueue

wp_enqueue یک تابع وردپرس است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد اسکریپت‌ها (فایل‌های جاوا اسکریپت) و استایل‌ها (فایل‌های CSS) را در صف قرار دهند. این بدان معنی است که توسعه دهندگان می‌توانند به وردپرس بگویند که کدام اسکریپت‌ها و استایل‌ها را می‌خواهند در یک صفحه خاص استفاده کنند و وردپرس به طور خودکار آنها را بارگذاری می‌کند.

  • WHOIS Lookup

جستجوی WHOIS به شما امکان می‌دهد نام مالک دامنه، اطلاعات تماس و سایر جزئیات مهم را پیدا کنید. ICANN (شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره‌های اختصاص‌یافته) پایگاه‌داده‌ای دارد که عموم می‌توانند جستجو کنند تا ببینند چه کسی مالک هر دامنه است.

  • Website Title

عنوان وبسایت یک تگ HTML است که به بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو می‌گوید که یک صفحه وب یا مقاله درباره چیست. معمولاً به عنوان برچسب عنوان یا عنوان SEO نیز شناخته می‌شود.

  • WYSIWYG (What You See Is What You Get)

WYSIWYG مخفف عبارت What You See Is What You Get است. برای ابزارهایی استفاده می‌شود که در آن محتوا را در زمان واقعی ایجاد/ویرایش می‌کنید و در حین کار، یک پیش‌نمایش زنده را مشاهده می‌کنید.

  • Widgets

در وردپرس، ویجت‌ها یا ابزارک‌ها بلوک‌هایی از محتوا هستند که می‌توانید آن‌ها را به ستون‌های کناری، فوترها و سایر قسمت‌های سایت خود اضافه کنید.

  • WP_Query

WP_Query کلاسی است که در وردپرس تعریف شده است. این کلاس به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا درخواست‌های سفارشی بنویسند و پست‌ها را با استفاده از پارامترهای مختلف نمایش دهند. امکان استعلام مستقیم از پایگاه داده وردپرس برای توسعه دهندگان وجود دارد. با این حال، WP_Query یکی از روش‌های پیشنهادی برای استعلام پست‌ها از پایگاه داده وردپرس است.

  • WordPress.com

WordPress.com یک ارائه دهنده خدمات میزبانی وبلاگ مناسب است. WordPress.com به طور مستقیم با WordPress.org که خانه محبوب‌ترین نرم افزار CMS منبع باز، وردپرس است، مرتبط نیست.

  • WordCamp

WordCamp اصطلاحی است که برای کنفرانس‌های وردپرس محلی سازماندهی شده استفاده می‌شود. آنها توسط جوامع محلی وردپرس در سراسر جهان پرداخت می‌شوند، شرکت می‌کنند و سازماندهی می‌شوند و همه چیز مربوط به وردپرس را پوشش می‌دهند.

  • wp-config.php

wp-config.php یکی از فایل‌های اصلی وردپرس است. این مورد شامل اطلاعاتی در مورد پایگاه داده، از جمله نام، میزبان (معمولا localhost)، نام کاربری و رمز عبور است.

  • WAMP

WAMP گاهی اوقات به عنوان نام اختصاری برای پشته نرم افزار Windows، Apache، MySQL، PHP استفاده می‌شود. این از LAMP مشتق شده است که مخفف Linux، Apache، MySQL و PHP است.

  • XAMPP

XAMPP یک برنامه دسکتاپ است که به شما امکان می‌دهد به راحتی نرم افزار مورد نیاز برای اجرای وردپرس را بر روی یک رایانه محلی تنظیم کنید.

دسته بندی شده در: