رپ، ژانر محبوبی از موسیقی است که دیگر در موسیقی جهان و ایران ناشناخته نیست و طرفداران زیادی هم دارد. اگر رپ را یک سبک مسلسلی فرض کنیم، اولین رپر ایران جناب مولانا شاعر ایرانی بود که ۸۰۰ سال پیش به سبک رپ امروزی شعر می سرود. البته سبک شعری اولین رپر ایران یعنی مولانا، مثنوی، رباعی، غزل و نثر بود. به عنوان مثال به این سروده توجه کنید: «پیر منم جوان منم، تیر منم کمان منم. دولت جاودان منم. من نه منم، نه من منم». این شعر در اصل همان رپی است که رپرهای مشهور امروزی آن را  با موسیقی اجرا می کنند؛ ولی نام آن در دوران قدیم رپ نبود! با این تفاسیر می توان گفت که رپ از شرق به غرب توسعه پیدا کرده و سپس، دوباره به زادگاه اصلی خود یعنی شرق برگشته است؛ در نتیجه موسیقی رپ را نمی توان تهاجم فرهنگی دانست. در این مطلب به دنبال پیدا کردن اولین رپر ایران به سبک امروزی هستم.

اولین رپر ایران کیست؟

علی پیشتاز

علیرضا بهنامی فر ملقب به «پیشتاز»، از سال ۸۱ وارد موسیقی رپ شد و مدتی هم عضو گروه ۰۲۱ بود. اغلب موزیک و تکست های رپ پیشتاز، حاصل خلاقیت خود اوست.

محمد بی باک

«بی باک» لقب فردی به نام محمد بهادری است که از سال ۸۱ وارد دنیای رپ شد و او را از اولین رپرهای ایران می دانند. بی باک بعد از مدت کوتاهی به لندن رفت و با «زدبازی» همکاری کرد. ترک گله از بهترین کارهای این رپر ایرانی است.

رضا پیشرو

رضا ناصری معروف به «رضا پیشرو»، از اولین رپرهای ایرانی است که کمی دیرتر از بقیه و با آلبوم «وقت کثیف» وارد دنیای رپ شد؛ پس مطمئنا او اولین رپر ایران نیست. مهمترین ویژگی ترانه های رضا پیشرو، تکست های فوق العاده اوست که طرفداران زیادی هم دارد. پیشرو دوستی نزدیکی با «هیچکس» دارد و همکاری های زیادی نیز با او داشته است.

طعمه

اردلان طعمه، یکی از اولین رپرهای ایران است که طرفداران زیادی هم دارد. او به خاطر علاقه زیاد خود به موسیقی، تحصیلات خود در رشته گرافیک را نیمه تمام رها کرد و به موسیقی رپ روی آورد. طعمه از ۱۸ سالگی و در سال ۸۳ با تتلو کارش را آغاز کرد. بنابراین او نیز در لیست اولین رپر ایران قرار می گیرد. طعمه با کنسرتی که در دبی برگزار کرد، به یکی از بزرگترین رپرهای ایران تبدیل شد.

آرمین آفاق

یونس الداغی معروف به «آفاق»، از سال ۷۹ فعالیت خود را در عرصه موسیقی رپ آغاز کرد. درخشش این رپر ایرانی پس از اجرای آلبوم «ولنتاین من خونین است» رخ داد و باعث محبوبیت دو چندان وی شد. آفاق، در دبی و آنتالیا هم کنسرت اجرا کرده است.

یاس، محبوب ترین رپر ایران

یاسر بختیاری معروف به «یاس»، از سال ۷۷ و در سن ۱۶ سالگی وارد موسیقی رپ شد؛ پس او را می توان از اصلی ترین گزینه های انتخابی برای عنوان اولین رپر ایران دانست. کنسرت جنجالی یاس در سال ۲۰۰۸ و در شهر لندن، او را به چهره ای جهانی تبدیل کرد. طرفداران یاس به او لقب سلطان رپ فارس را داده اند.

بابک تیغه

بابک رستمی، یکی از اولین رپرهای ایران است که طرفدارانش او را با نام «بابک تیغه» می شناسند. او به دلیل علاقه ی زیاد خود به موسیقی، از رشته ی ریاضی انصراف داد و وارد موسیقی رپ شد. لقب تیغه یادگار دورانی است که عضو گروه ۰۲۱ بود. او همچنین با  محمد شارپین، حسین تهی، تتلو، پیشرو و هیچکس نیز سابقه همکاری دارد.

شاهین فلاکت

شاهین خلیلی، از سال ۸۰ فعالیت خود در زمینه موسیقی رپ را شروع کرد و آهنگ “من اومدم”، اولین کار او بود. اما اولین آلبوم رسمی فلاکت، در سال ۸۲ منتشر شد.

شاهین نجفی

شاهین نجفی نیز یکی از رپرهای موفق ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. اصلی ترین سبک این رپر ایرانی «آلترناتیو» است؛ اما او ترانه های دیگری هم در سبک های موسیقی سنتی، راک و پاپ دارد.

بهرام

بسیاری از افراد، بهرام را از قدیمی ترین رپرهای ایرانی می دانند. ولی با توجه به کم کار بودن او در زمینه‌ی رپ، افراد کمی او را می شناسند.

حصین (حسین ابلیس)

حسین ابلیس از رپرهای قدیمی و بدون حاشیه ایران است که همچنان به سبک قدیمی خود فعالیت می کند. این رپر ایرانی با اکثر رپرهای معروف همکاری داشته و تنها تغییر او در سال های اخیر، انتخاب لقب «حصین» است.

عرفان

عرفان یکی از قدیمی ترین رپرهای ایرانی است که در خارج از کشور زندگی می کند. این رپر معروف ایرانی را به خاطر شعرهای زیبا و سابقه همکاری اش با گروه های معروف رپ می شناسند.

سروش هیچکس، پدر رپ فارسی ایران

سروش لشکری معروف به «هیچکس»، از اولین رپرهای ایرانی است که فعالیت خود را در حوزه موسیقی رپ، از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد. آلبوم «جنگل آسفالت» او، از معروف ترین ترانه های رپ فارسی است که طرفداران زیادی دارد و نقش مهمی در تثبیت جایگاه موسیقی رپ ایرانی داشت.

رضایا، حسین مخته، آرمین ۲afm، زنده دل، تتلو، ساسی و….، اسامی دیگر رپرهای ایرانی هستند که کار خود را با موسیقی رپ شروع کردند؛ که البته تعدادی از آن ها یا کلا موسیقی را کنار گذاشته اند، و یا در سبک دیگری از موسیقی مشغول به فعالیت هستند. در این مطلب، اسامی قدیمی ترین رپر های ایران را به شما معرفی کردیم، اما مشخص نیست که اولین رپر ایران چه کسی است. با این وجود، عده زیادی از طرفداران موسیقی رپ، «سندی» خواننده ایرانی مقیم خارج از کشور را اولین رپر ایران می دانند. اما ما برای تکمیل لیست خود، سعی کردیم تا قدیمی ترین خوانندگان رپ فارسی را معرفی کنیم. به نظر شما سلطان رپ فارسی کیست و چه کسی را می توان اولین رپر ایرانی دانست؟

دسته بندی شده در: